- Gjennomføres: 1. studieår, over to semestre.
- Avsluttende vurdering: Eksamensoppgave
- Forhåndskrav: Opptak til bachelorstudiet i musikkpedagogikk.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Satslære er et ferdighetsfag hvor studenten skal tilegne seg kunnskap om ulike sats- og arrangeringsprinsipper, og gjennom dette utvikle sjangerbredde og verktøy til bruk i undervisningssituasjoner.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har grunnleggende ferdigheter i å harmonisere og arrangere musikk i ulike stilarter
- kan analysere og beskrive musikk og satstyper med relevant terminologi
- kan tilrettelegge og arrangere musikk for ulike besetninger og nivåer
Innhold
Undervisningen i emnet er konsentrert rundt temaer som flerstemmighet, analyse, modalitet, komponering og arrangering. Innholdet i emnet skal ha et sjangerspenn, og ha overføringsverdi til det praktiske musikklivet. Studentens komposisjoner og arrangementer spilles inn med de instrumentene man har til rådighet i gruppa.
Organisering
Undervisningen gjennomføres i grupper, og kan variere mellom ukentlig undervisning og blokkundervisning. Studentene får anledning til å levere og få tilbakemelding på øvingsoppgaver.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
- Hvert semester skal en mappe med tre bestemte oppgaver leveres og
godkjennes av faglærer. Mappene leveres innen hhv. 30. november og 15. april. - Det er obligatorisk oppmøte ved fremføring av egne oppgaver, og som musiker på medstudenters oppgaver.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en eksamensoppgave. Vurderingen gjøres av minst to interne sensorer.
Eksamensoppgave
Studenten skriver et arrangement til klassens besetning, og deltar i fremføringen av dette på en konsert mot slutten av vårsemesteret. Arrangementet vurderes av to interne sensorer opp mot emnets læringsmål.
Under spesielle omstendigheter kan studenten få godkjent oppgaven til tross for at de ikke har deltatt på konserten (for eksempel ved legeerklæring).
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering. Studenten kan da bli bedt om å dokumentere en fremførelse av stykket på video.