- Fører til kvalifikasjon: Ingen formell kvalifikasjon
- Studiepoeng: 15 stp. over ett år
Opptakskrav
- Minimum 120 studiepoeng høyere utdanning der musikkfag utgjør minimum 60 studiepoeng.
- Bestått Videreutdanning i barnekorledelse I eller tilsvarende. Dersom søkeren har annen utdanning enn Barnekorledelse I fra Norges musikkhøgskole, skal intervju/opptaksprøve gjennomføres.
- Søkere må i tillegg dokumentere minimum to års praksis fra ledelse av barne-/ungdomskor og må lede et eget barne- eller ungdomskor hele studieperioden.
Opptak skjer etter en helhetlig vurdering av søkerens erfaringsbakgrunn, prosjektbeskrivelse og motivasjon for å søke studiet. Det kan bli aktuelt med intervjuer der det er tvil om rangering av søkerne.
Kort beskrivelse av studiet
Studiet er et tilbud til barnekorledere som ønsker å fordype seg ytterligere etter videreutdanning i Barnekorledelse I. Undervisningen er samlings- og nettbasert.
Studiet omhandler det pedagogiske og fagdidaktiske arbeidet knyttet til det å lede barne- og ungdomskor (6-19 år), med fokus på korlederens egen faglige utvikling.
Mål for studiet
Ved fullført Barnekorledelse II er det forventet at kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere eget utviklingsarbeid i barne- og ungdomskor på en systematisk måte
- kan instruere og formidle musikk for og med barn og ungdom
- kan begrunne valg av repertoar og innstuderingsmetoder i arbeid med ulike typer barne- og ungdomskor
- har tilegnet seg praktisk og teoretisk kunnskap om hvordan grunnleggende musikkopplæring kan inkluderes i korarbeidet
- har tilegnet seg praktisk og teoretisk kunnskap om hvordan barne- og ungdomsstemmer kan ivaretas og utvikles på en hensiktsmessig måte
- kan reflektere over etiske problemstillinger knyttet til lederrollen i kor for ulike aldersgrupper
Organisering
Studiet er organisert som et deltidsstudium over to semestre. Studiet er samlingsbasert, og undervises over i alt fire samlinger: tre samlinger à tre dager og en digital dagssamling. Det er obligatorisk oppmøte til alle samlinger.
Undervisningen ved Norges musikkhøgskole er i hovedsak ikke obligatorisk. Noen emner har likevel obligatorisk fremmøte. Dette er fordi deltakelse i undervisningen gir studenten erfaringer som fører til innsikt, forståelse og ferdigheter i emnet, samtidig som denne kompetansen ikke kan dokumenteres/vises ved prøve eller eksamen. Eventuelt obligatorisk fremmøte spesifiseres i den enkelte semesterplan.
- Les om fravær og permisjon (lovdata.no).
For å beskrive arbeidsomfanget på emnene i studiet brukes måleenheten studiepoeng. Ett studiepoeng tilsvarer 27 til 30 timers arbeid inkludert undervisning og eget arbeid.
Vurdering
I NMHs emneportefølje inngår både emner som benytter karakterskalaen bestått/ ikke bestått og emner som benytter den graderte karakterskalaen fra A til F, der E er laveste ståkarakter. Hvilket karaktersystem som benyttes fremgår av hver enkelt emnebeskrivelse.
Ytterligere bestemmelser om vurdering og eksamen er fastsatt i kapittel VI i Forskrift om studiene ved Norges musikkhøgskole (lovdata.no).
Karakterutskrift blir utstedt når studenten har fullført studieprogrammet. Emner som inngår i studieprogrammet vises på karakterutskriften, med vurderingsuttrykk og antall studiepoeng.
Kvalitet i utdanningen
NMH har et system for å sikre og videreutvikle kvaliteten på alle deler av utdanningen. Studentene er viktige bidragsytere i dette arbeidet gjennom blant annet å delta i studentevalueringer.
Les mer om utdanningskvalitet ved Musikkhøgskolen.