Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Orkes­ter­pia­nist

  • Gjennomføres: Prosjektbasert, høst eller vår
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
  • Undervisningsspråk: Norsk og/eller engelsk

Kort om emnet

Emnet gir klaver- og eventuelt orgelstudenter innføring i orkester/ensemble-spill med dirigent.

Emnet er prosjektbasert og vil i hovedsak basere seg på deltakelse i skolens ensembler og orkester under veiledning av lærer.

Emneansvarlig: Fagseksjon for klaver, akkompagnement, gitar og akkordeon


Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten:

  • Har grunnleggende kunnskap om de verktøy og koder som kreves for å kunne spille i et ensemble/orkester med dirigent.
  • Kan delta i orkester/ensemble-prosjekter som en selvstendig aktør


Innhold

Studenten vil få trening i:

  • Telle takter/pauser
  • Tyde dirigentens slag
  • Lytte til medspillere uten hjelp av partitur
  • Forståelse av hvilken rolle stemmen har i helheten
  • Samspill med orkester og dirigent
  • For pianister (dersom det er aktuelt i prosjektet); celestaspill


Organisering

Emnet undervises i hovedsak på prosjektbasis. I forkant hvert enkelt prosjekt vil det gis individuelle timer som forberedelse til prosjektet. Underveis i prosjektet vil ansvarlig lærer, så langt det praktisk lar seg gjøre, delta på prøvene og gi råd og tilbakemelding.

Antall prosjekter per student er ikke fastsatt og vil være avhengig av:

  • Hvor mange prosjekter det vil være i løpet av gjeldende studieår som krever klaver/celesta/orgel.
  • Antall studenter som har valgt emnet.

Det kan være aktuelt å supplere med annen orkesterlitteratur der det er få oppgaver for orkesterpianisten

Arbeidskrav

Det er obligatorisk deltakelse på alle prøver og konserter i tilknytning til prosjektet, samt individuelle timer.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått og fastsettes av emneansvarlig på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Ny vurdering

Ved ikke bestått vurdering gis ikke ny vurdering på samme prosjekt.

Publisert: 7. mar. 2024 — Oppdatert: 15. aug. 2024