Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Pri­ma vis­ta

  • Gjennomføres: Ett eller to semester, høst eller vår (se organisering)
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
  • Undervisningsspråk: Norsk og/ eller engelsk


Kort om emnet


Som musiker, enten du opptrer eller underviser, er det nødvendig med gode prima vista ferdigheter. Det er en kompleks aktivitet som involverer mange forskjellige ferdigheter. I dette emnet vil studenten metodisk utvikle og forbedre noteleseferdighetene.

Emneansvarlig
: Fagseksjon for blåsere og slagverk, fagseksjon for stryk og harpe, fagseksjon for dirigering, sang og kirkemusikk


Læringsmål

Emnet vil gi en innføring i:

  • å kunne lese et repertoar med ulik vanskelighetsgrad
  • forbedre fokus
  • utvikle en vane med "avslappet konsentrasjon"
  • mestre korrekt notelesing, rytmisk presisjon, dynamikk, stilistisk detalj
  • utvikle en forståelse for viktigheten av høy noteleseferdighet
  • relatere det de lærer til studiet av deres solo-repertoar eller kammer- og orkesterdeler

Innhold

Repertoar av økende vanskelighetsgrad vil bli lest med vekt på dynamikk, stilistiske detaljer, rytmisk og note presisjon osv. Relevant materialet velges for at studenten skal få mulighet til å forberede seg på utfordringene i et konsertbasert arbeidsmarked, samt orkesterdeler og kammermusikk.


Organisering

Organiseringen avhenger av instrumentgruppen (stryk, blås, klaver, sang osv) og vil bli organisert på ulike måter. Eksempler er gruppeundervisning som er lærerstyrt og studentledet annenhver uke (gitar), eller en ukentlig gruppeundervisning (strengeinstrumenter). Det kan også holdes ukentlig som en en-til-en-leksjon (piano), eller i små grupper på 2-3 (harpe).

Arbeidskrav

Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær på mer enn 20 prosent normalt fører til at studenten ikke får godkjent emnet.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Ny vurdering

For ny vurdering må emnet følges på nytt i sin helhet.

Publisert: 17. mar. 2022 — Oppdatert: 10. apr. 2024