Gjennomføres: To semestre, høst og vår
Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
Undervisningsspråk: Norsk og/eller engelsk
Kort om emnet
Qigong kombinerer bevegelser, pusteteknikker og mentalt fokus og kan bidra til å mestre stress, øke energinivået og forbedre kroppsbevissthet og holdning. Treningsformen inkluderer myke og flytende bevegelser som utføres i et rolig tempo, sammen med koordinert pusting og konsentrasjon. Øvelsene er enkle å tilegne seg og kan tilpasses individuelle behov og begrensninger.
For musikere kan qigong ha flere fordeler som kan bidra til å forbedre deres helhetlige velvære og ytelse.
Emneansvarlig: Fagseksjon for blås og slagverk
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- Har lært grunnleggende prinsipper om qigong
- Kan gjennomføre enkle bevegelsessekvenser
Innhold
Studenten vil lære flere grunnleggende sekvenser som tar mellom 5 og 10 minutter å fullføre. I tillegg vil studenten bli introdusert for «Taiji qigong» -bevegelser som danner grunnlaget for å lære seg Taiji (Tai Chi).
Aktuelt innehold:
- Oppvarmingsøvelser som ivaretar fleksibilitet, balanse og styrking av den indre muskulaturen.
- Puste- og avspenningsøvelser.
- Grunnleggende innføring i anatomi og fysiologi som understøtter forståelsen av bevegelsestreningen.
- Meditasjon
Organisering
Undervisningen foregår i gruppe. Veiledende undervisningsmengde er 20 ganger á 75 minutter.
Arbeidskrav
- Det er obligatorisk deltakelse i undervisningen. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20 prosent medfører at studenten ikke består emnet.
- Studenten skal levere to refleksjonsnotater per semester. Det første notatet leves på slutten av første semester og er på ca. 400 til 500 ord. Det andre notatet leveres på slutten av andre semester og er på 1000-1200 ord. Notatene leveres elektronisk til ansvarlig faglærer innen fastsatt frist.
Avsluttende vurdering
Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått. Vurderingen gjøres av emnets faglærer.
Ny vurdering
Ved nye vurdering må gjenstående arbeidskrav fullføres. Manglende obligatorisk deltakelse fører ikke automatisk til at studenten kan følge emnet på ny.