Oppvokst i Paris med fransk far og finsk mor, og allerede på utveksling i New York fra Frankrike, reiste Aliisa Neige Barrière til Oslo for å ta timer med fiolinist Peter Herresthal i noen måneder. Tre år senere hadde hun fortsatt ikke dratt tilbake.
– Det gikk bare noen uker før jeg spurte Peter om jeg kunne bli værende et helt år. Og så ble det master. Oslo var bare det riktige for meg.
Hun legger til at det kanskje virker rart å velge den norske hovedstaden overfor New York, og forklarer.
– Det er veldig spesielt at Musikkhøgskolen lar studentene gjøre store og litt gærne ting. Det norske miljøet er så støttende, og jeg elsker det. Og i New York var det så mange studiekrav, og ingen tid til øving eller til å finne ut hva man ville gjøre. Finne seg selv.
Hva med det franske utdanningssystemet?
– Det er mye strengere enn det norske – nesten basert på å ydmyke studentene, selv om det er en karikatur. Jeg er veldig takknemlig for å ha vært gjennom det, for man lærer å stå opp for seg selv og bygger karakter. Det er individuelt hvordan folk takler det, men jeg tror det norske miljøet gjør deg lykkeligere på lang sikt. Her er man mer fokusert på studentenes potensiale og utvikling.
Hun forteller at utvekslingserfaringene også har gjort henne takknemlig for å ha fått en skikkelig utdannelse – at et godt skolesystem ikke er en selvfølge alle steder.
Nordlyd
Da Barrière begynte å planlegge mastereksamenen sin, hadde hun egentlig tenkt å spille en helt vanlig konsert i en av salene på Musikkhøgskolen. Samtidig hadde hun lenge gått med en drøm om å lage festival, og etter hvert smeltet de to delene sammen og ble til Nordlydfestivalen. Idéen fikk fotfeste da hun oppdaget Kulturhuset i Oslo.
– Jeg syntes det var synd å ikke bruke alle tre etasjene, så jeg gikk til produsentene og spurte om jeg kunne leie hele lokalet en hel dag. En del av meg trodde de kom til å le meg opp i ansiktet!
Men responsen var positiv. Og samarbeidspartnerne lot ikke vente på seg.