– Jeg vokste opp i et miljø på Gjøvik med mange dyktige strykere, men jeg regnet meg ikke som del av den «standarden», innleder Helene Gihle Hilde på spørsmål om hvorfor hun søkte seg til Norges musikkhøgskole. – Jeg gikk ikke på musikklinje, og ikke før i andre klasse på videregående ville jeg se om jeg klarte opptaket på fiolin ved NMH. Da tanken først var oppstått, jobbet jeg målrettet. I 1984 fikk jeg plass på det utøvende kandidatstudiet og flyttet til Oslo.
Hvilke forventninger hadde du da du startet?
– Jeg hadde hospitert litt på høgskolen allerede, så jeg ante at studiet innebar frihet, men all øvingstiden vi hadde, var jeg ikke forberedt på, og det tok tid å lære seg å bruke den effektivt. Men bare det å komme til storbyen, og mestre livet på egenhånd, var fantastisk. Første skoledag holdt komponisten Olav Anton Thommessen en innledning, han snakket om den lille flammen som brant hos alle som hadde utsatt seg for prøvespill og var drevet mot et utøverstudium. Han ba oss om å ta vare på denne flammen. Senere har jeg tenkt mye på hvor rett han hadde. Det var flott å bli møtt slik på første skoledag.
Konservativt!
Allerede fra 16-årsalderen begynte Gihle Hilde å undervise andre. Å møte mennesker i ulike læringssituasjoner og formidle entusiasme omkring musikken har vært del av virksomheten hennes nesten hele livet. Strukturene rundt hennes egen instrumentalundervisning har formet holdningene til å støtte elevene, tror Hilde.
– Det klassiske miljøet ved NMH var konservativt. Det innebar en mesterlæringstradisjon, hvor den enkelte lærer jobbet på sin spesifikke måte, med ulik dedikasjon. Det virket som om de selv bestemte metodikk og hvorvidt de ville samarbeide med andre lærere; som oftest virket slike samarbeid helt fraværende. Det var ulikt hvordan de satset på studentene, noen ble hyppig fulgt opp og fikk oppdrag, og andre ikke. Det kunne oppleves nokså tilfeldig for studentene, i altfor stor grad. Og jeg opplevde ikke at det fantes noe apparat som kunne ta imot henvendelser når ting ikke fungerte. Som student slo det meg aldri å protestere. Heldigvis er det mye mer system rundt alt dette nå, forteller hun.