Til grunn for det raske karrierespranget ligger ingen streng oppvekst med nitidig terping på fiolinen. For på den lille Kulturskolen i Haugesund føltes ikke presset stort. Lenge var musikken bare en hobby, og det var ingen som pisket ham frem for å bli god.
– Men der vennene mine falt fra en etter en, fortsatte jeg. De opplevde nok støtte fra foreldrene, men ikke den samme forståelsen som jeg gjorde med mine musikerforeldre. For man må ha tålmodighet for å bli god. En forståelse for hvor tidkrevende musikk er. Det er en prosess, og på et tidspunkt finner man ut om man er på vei oppover eller henger igjen. Jeg var godt inn i tenårene før det gikk opp for meg at fiolin kan bli mitt levebrød, forteller 23-åringen, som i skrivende stund er inne i sine avsluttende prøveuker ved Oslo-Filharmonien.
Fysisk krevende tilværelse
Han kan fortsatt huske tilbake til starten. Til hvordan kroppen stivnet under den unaturlige spillestillingen. Den evinnelige knotingen med å holde utstyret riktig. Det lille røde merket ved haken, som gradvis ble mer synlig. I dag skimter man det så vidt bak skjeggstubbene.
– Noen merker øvemerket mer enn andre, men jeg er heldigvis ikke så plaget. At musikerlivet kan sette spor rent fysisk er jeg imidlertid bevisst på. Å drive med musikk kan sammenlignes med sport. Det er spesielt fysisk krevende for fiolinister og bratsjister, der holdningen vår hele tiden må passes på for ikke å få problemer med ryggen. Å få muligheten til å bli profesjonell orkestermusiker, handler ikke bare om musikken, men evnen til å stå i det rent fysisk, påpeker Sæbø.
Han trener regelmessig styrke og prøver å leve sunt, for å ha overskudd til å sitte oppreist og spille i timer i strekk.
Hvordan ser veien frem til jobb i et profesjonelt orkester ut?
– Det er selvfølgelig viktig å begynne tidlig, for å komme opp på et godt nok nivå. Man er så mye mer mottagelig for læring når man er yngre. I dag har jeg vært borti det meste, og det gjelder mer å opprettholde og forbedre det jeg allerede kan.
17 år gammel flyttet han fra foreldrene i Haugesund og til Bergen, der fiolinlæreren, Per Gisle Haagenrud, bodde. Etter musikklinja på videregående, stod Musikkhøgskolen i Oslo på programmet.
Når ble Oslo-Filharmonien et mål for deg?
– Det har vært et ekstremt langtidsmål. Jeg har tenkt at man ikke begynner der. Hele oppveksten har jeg sett på Bergen-Filharmonien og Oslo-Filharmonien som det ypperste. Men jeg hadde aldri sett for meg at jeg skulle starte i min aller første jobb fra den øverste toppen, smiler Sæbø.