Med én meters avstand mellom stolene og en koronakapasitet på maks 30 personer, var Levinsalen fullsatt da bassist, komponist og psykolog Jo Fougner Skaansar åpnet med en presentasjon om bedragersyndromet. Det starter gjerne med en oppgave, sier han, at man skal spille et musikkstykke. Angst, selvtvil og bekymring for egen prestasjon melder seg, som igjen fører til overforberedelser eller prokrastinering. Positive tilbakemeldinger på fremførelsen tilskrives ikke egne prestasjoner, men hardt arbeid eller flaks. Feil, derimot, legger man på sin egen inkompetanse. Slik gir man næring til følelsen av å være en bedrager.
– Suksess bidrar ikke til å løse problemet, det blir til en syklus av selvtvil og redsel for å gjøre feil. Har man suksess er man redd for at det fører til større forventninger og større risiko for å bli avslørt i fremtiden. Å streve med dette gjør at man jobber ganske hardt. Det gjør også at de som kjenner på dette er ganske gode til å spille, forklarer Fougner Skaansar.
De som rammes er gjerne perfeksjonister, som setter høye mål for seg selv og dermed gir seg selv stor fallhøyde.
– Du har et loft og en kjeller uten trapp mellom. Enten når du toppen eller så er du en fiasko. Bedragersyndromet gjør at man kan streve med stress og angst.
Fougner Skaansar har selv vært i kontakt med flere musikere som kjenner på bedragersymptomet i større eller mindre grad. Det som kan hjelpe er å vite at tilstanden har et navn, at det er normalt og at man ikke er alene, konstaterer psykologen og musikeren.
– Det, og å gjenkjenne følelsen. I stedet for å tenke «nå blir jeg avslørt», tenk «nå kommer følelsen av at jeg kommer til å bli avslørt». Det er en stor forskjell.
Et gjenkjennelig fenomen
Fougner Skaansars introduksjon ble etterfulgt av en panelsamtale med Are Sandbakken, professor i kammermusikk ved NMH, og student Annie Eline Lundgreen, klassisk saksofonist og leder for Studentutvalget (SUT) på NMH. Lundgreen fortalte hvordan hun har kjent på mye usikkerhet knyttet til egne evner i møte med musikken, men at hun omsider har klart å finne et språk for det.
– Jeg har tenkt og skrevet mye om hva min motivasjon for å satse på musikk er. Min indre lyst kan jeg ikke måle mot andre. Jeg har laget en dyne som ligger over meg, et grunnlag for hvorfor jeg spiller. Den kan ingen ta fra meg.
For Sandbakken var bedragersyndromet et hittil ukjent begrep, men han tror de fleste kan kjenne seg igjen i aspekter av fenomenet – han selv inkludert.
– Jeg fikk plutselig en tittel fra jeg var ganske ung. Jeg tenkte, i all verden, skal jeg være den som fronter et helt fagfelt? Men jeg liker ros. Hvis jeg får jevnlig ros så tror jeg ofte på det, sier Sandbakken, og løfter frem musikkterapi som et fagfelt han tror man kan låne teknikker av med stort hell.
– Klassiske utøvere har gjerne en frykt for å spille feil. Det jeg drømmer om er at klassiske utøvere kan dra på en hytte og dele sine historier, ha frigjørende øvelser og komme ut av sitt gode skinn, slik som musikkterapeutene gjør. Det tror jeg kan være en rask inngang til noe som kan være bra, både når det gjelder det vi prater om nå og generelt.