Parallelt med studier i USA og Norge har interessen for latinamerikansk musikk vokst. Da Padilla som første latinamerikanske harpist vant den internasjonale harpekonkurransen Dutch Harp Competition i 2016, var premien et stipend til selvvalgt videreutdanning. Han dro til Cuba og Argentina og fordypet seg i de respektive landenes musikalske tradisjoner gjennom harpen, et instrument flere av musikerne han spilte med aldri hadde sett før.
– Det var veldig forfriskende. Da handlet det om musikk, ikke om musikk gjennom harpe, som ofte skjer ellers. I Argentina, hvor jeg jobbet med pianisten Julián Peralta, pratet vi også like mye som vi spilte. Han fortalte om tangoens historie, og det fascinerte meg hvor viktig det var å skjønne historien for å skjønne musikken, mer enn i noen annen sjanger jeg har spilt. Musikken starter her, sier Padilla, og dabber høyre pekefinger mot pannen.
Han er en klassisk harpist på papiret, men ikke nødvendigvis i hodet, forteller han, selv om han ikke er i tvil om at den klassiske skoleringen er et godt utgangspunkt for å kunne tilnærme seg andre musikksjangere. For ham, i alle fall.
– Spør du en profesjonell klassisk musiker om å improvisere vil nok de fleste bli litt ukomfortable, selv om improvisasjon for 200 år siden var en del av det å være klassisk musiker. For meg er det enklere å ha kontroll og så slippe den. Det er stor verdi i å være fri i musikken i øyeblikket, som nok er noe av årsaken til at jeg sklir sakte men sikkert litt bort fra den klassiske musikken. For å være en komplett musiker må du kunne litt av alt.