– Skal man spille med andre, trenger man flere toradere i forskjellige tonearter, forteller Tvilde som er ene og alene om instrumentet på Musikkhøgskolen.
Fører det med seg en viss ensomhetsfølelse?
– Nei, men det kan være frustrerende å ikke ha så mange å strekke seg etter. Kanskje bidrar «ensomheten» til et ekstra tett lærer-elev-forhold. Jeg har Hilde Fjerdingøy som bor i Oslo og Anette Thorsheim tilgjengelig i Bergen. Det er ikke mange å velge mellom på et proft nivå, men jeg er veldig fornøyd med de to jeg har. Det er alltid hyggelig å spille og nerde på torader sammen med dem, smiler Tvilde.
Uvante veier
Som bachelor-student i folkemusikk er musikkhistorie en viktig del av undervisningen. Her må komponistene vike for hvilke spellemenn som var sentrale til hvilken tid. Å lære om de forskjellige slåttetypene og hva som kjennetegner de ulike musikalske dialektene i Norge, skaper en tiltrengt trygghet bak toraderen, ifølge Tvilde.
– Når man har grunnlaget i bunn og kan alt om tradisjonen, hele historien og kjenner alle kildene, kan man dra det i nye retninger og gjøre som man vil. Kunnskapen og kjennskapen til tradisjonen gjør meg mindre redd for å tøye grensene for hva folkemusikk kan være. Hvis man har bevist for andre folkemusikere at man står sterkt i tradisjonen, tror jeg også de blir mindre «bekymret» når man drar musikken en uvant vei, påpeker hun.
Hvorfor endte du opp med akkurat torader?
– Naboen til besteforeldrene mine spiller torader, og mamma har fortalt at hun spilte en gang jeg var der. Da var jeg bare 2 år tror jeg, men satt helt i ro på stolen og hørte etter. Så det har nok vært et eller annet med toraderen som fanget oppmerksomheten min tidlig.