Fride forteller at hun ønsker seg en utdannelse som i større grad rommer mer mangfoldige musikere og kunstnere, og ønsker å bidra til at det på skolen blir rom for mer utforsking av sjangerkrysninger og samarbeider med kunstnere fra andre kunstarter.
– Jeg har en del venner som virker innenfor ulike kunstarter, og synes det er ufattelig givende og inspirerende å se hvordan de tenker og jobber innenfor sine felt. Det å samarbeide med folk som gjør noe helt annet enn jeg gjør, har åpnet øynene mine for nye muligheter og vært veldig positivt for min egen kunstneriske utvikling. Dette er kanskje særlig viktig hvis man jobber i en musikktradisjon med sterke røtter.
Savner dere noe i musikkutdanningen som den er i dag?
– Etter kun et lite år utenfor institusjonen kan jeg si at det var en del ting jeg ikke var helt forberedt på å møte, som jeg måtte tilegne og opparbeide meg kunnskap om på egen hånd, forteller Fride.
– Det er klart at det kanskje er visse ting man bare må lære gjennom å erfare, men jeg syns vi kan bli enda bedre på å forme innholdet i musikkutdanningen slik at man er så forberedt som man kan bli. Ettersom bransjen der ute er dynamisk og forandrer seg, må utdanningen også holde tritt. Dette gjelder jo også det at studentene faktisk vet om hvilke muligheter som fins der ute for dem, og får tatt i bruk de gode ressursene Musikkhøgskolen har slik til å danne seg sin egen, unike vei til et bærekraftig yrkesliv.
Også Sigmund etterspør et studium som i større grad ruster studentene for livet etterpå, og ulike måter å være musiker.
– Fra en instrumentalist som ikke spiller i orkester eller kor, syns jeg det skulle vært flere møteplasser litt inn i studiet hvor vi treffer medstudenter på andre instrumenter for å spille med og for hverandre. Det hadde vært fint med prosjekter hvor vi får utveksle erfaringer og høre hva de andre studentene jobber med. Samarbeidsprosjekter skaper samhold og et støttende studentmiljø.
Sigmund synes også at studentene burde få større rom for å forme egen utdanning.
– Når man studerer noe så åpent som utøvende musikk, er det viktig at studenten gis til rom til å tenke selv, forteller han.
Vi gleder oss til å bli enda bedre kjent med våre nye studentpartnere og følge dem på veien videre!