Blichfeldt-Ærø sier at arbeidet hennes med musikkterapi innenfor et sykehus, er et daglig møte mellom to ulike tradisjoner som kan krasje litt i hverandre.
– Og akkurat det interesserer meg veldig. Her møtes to kulturer – musikkterapien og de medisinske miljøene. Jeg har lenge vært opptatt av hvordan vi forvalter fagfeltene våre i dette møtet. Hvilke perspektiver har vi felles?
I 2016 fikk hun et spørsmål om å utvikle et prosjekt på en voksenavdeling på Ullevål sykehus. Det var en lege på hjertemedisinsk avdeling som hadde lest en artikkel om hvordan musikk kan påvirke hjertet. Så hun tok kontakt med CREMAH, Senter for forskning i musikk og helse, ved NMH.
– Dette er nok et tegn på hvilken anerkjennelse musikkterapifeltet har fått. Det er blitt en mye større aksept og forståelse for det vi holder på med på grunn av god og relevant forskning over tid. Også generelt har det vokst frem en større interesse for å utforske komplekse sammenhenger, forteller hun.
Møtet med pasientene
– I starten brukte jeg tid på å observere, og jeg var med på operasjoner. Jeg snakket med ansatte og jeg måtte finne en god metode for hvordan musikkterapien kunne få plass i de aktuelle prosedyrene. For selve operasjonen er en effektiv og en ganske tettpakket opplevelse. Jeg var også interessert i å vite mer om hvordan jeg best kunne møte hver enkelt pasient med min faglige forståelse, tilpasse individuelt og legge til rette for medvirkning.
Tidlig fant Blichfeldt-Ærø ut at det beste ville være å bruke innspilt musikk, rett og slett fordi det ville være for vanskelig med levende musikk rent praktisk, både med tanke på forskningsdesignet og plass – det var viktig å ikke være i veien. Derfor brukte hun en app som heter «The Music Star», utviklet av musikkterapeuter i Danmark, som er godt utprøvd i helsevesenet der.
– Den har spillelister innen det vi kan kalle beroligende eller støttende musikk, og som inneholder ulike grader av harmonisk og rytmisk kompleksitet og tempi. Fra det helt rolige til raskere, og med ulike besetninger, sier hun.
Dagen før operasjonen møtte hun pasientene til en forberedende samtale og utprøving. Da handlet det blant annet om tidligere erfaringer og forventninger, og å velge ut musikk ut fra hva de likte å høre på. Hun viste også hvilke muligheter verktøyet hadde.
– De ble som regel nysgjerrige og ville prøve ut litt ulike ting. Og samtidig fikk jeg mulighet til å guide dem gjennom avspenning, visualisering og lyttermuligheter, forteller hun.
Blichfeldt-Ærø forteller at hun ga pasientene en avspenningsveiledning mens de lå på benken. De skulle trekke pusten og bli oppmerksom på kroppen.
– Jeg ber dem forsøke å bli oppmerksom på det som kommer, og jeg spør underveis om de får noen bilder på netthinnen. Hvis de får fram det, går jeg videre i veiledningen basert på responsen jeg får. Men får de ikke fram noen bilder, er det andre ting jeg henspiller på – hvordan kjennes kroppen? Er du varm eller kald? Jeg jobber med å få pusten ned, eller veilede dem til å følge et instrument, en melodi eller en rytme.
Andre er også fornøyd med bare å ligge og høre. Men Blichfeldt-Ærø erfarte at det ikke tok mange minutter før mange sa at de holdt på å sovne. Men det er kanskje ikke så rart, for målet er at de skal finne en ro i kroppen som de skal tilbake til under operasjonen.