Det er ikke bare studenten i praksis som berøres av ordningen, men også mentoren, koret, du som kunstnerisk leder og dirigent. Hva får de involverte igjen?
– Det er vinn, vinn, vinn. For sangerne i Solistkoret er det en påminnelse om de unge som kommer og puster dem i nakken. De som er mentorer må forholde seg til opplæringsbiten ved å sette ord på ting, og når man gjør det blir ofte mye avklart for en selv også. Så synes jeg det er fantastisk å se folk utvikle seg, det er noe av det fineste jeg vet om. Det er meningen at studentene skal få lov til å prøve og feile litt, de trenger ikke være ferdige.
At praksisplassen kun rommer to til fire prosjekter i året er en bevisst strategi – det er bedre å bygge gradvis opp enn å gå for sterkt ut og love noe man kanskje ikke klarer å holde.
– Vi har ikke løst alt ennå, vi prøver oss litt frem. Men det er en flott måte å rekruttere dyktige folk på. Vi kommer til å spørre Guro om å bli med på et prosjekt nå, hun bare vet det ikke ennå, smiler Pedersen.
– Hvis man er dyktig nok til å få en plass i Det Norske Solistkor så er det ikke så vanskelig å få plass i de andre profesjonelle korene i Europa heller. Vi legger et grunnlag for at de kan få arbeid, det er vi opptatt av når vi utdanner studenter, sier Pedersen, og benytter anledningen til å skryte av sanglærerne på NMH.
– Ikke alle får en karriere som Lise Davidsen. Det er flott å se at sanglærerne på Musikkhøgskolen legger til rette for at det å synge i kor og i ensemble også er en viktig del av det å være sanger. Det som er så selvfølgelig på orkestersiden har ikke vært så selvfølgelig på sangsiden.