– Hvem vil begynne i dag, da?
Klaverprofessor Einar Henning Smebye flytter øynene mellom de fire guttene som nettopp har satt seg ned i sofaen på kontoret hans på Norges musikkhøgskole. De er alle pianister, plukket ut til å delta i Musikkhøgskolens talentutviklingsprogram (TUP), et lørdagstilbud til særlig motiverte og talentfulle musikere mellom 13 og 19 år. Smebye informerer om at de pleier å begynne timen med en konsert, og han vil gjerne vite hva elevene øver på om dagen.
– Jeg har en Chopin-etyde, ymter én frempå.
– Det vil vi høre!, utbryter Smebye energisk og inntar en lett fremoverbøyd lytteposisjon.
Hymn Ming Jie Sun roter i sekken sin etter notene. Han plasserer en lang rekke A4-ark på et av de to flyglene i rommet før lette triller klinger fra fingrene som løper oppover og nedover tangentene. Den lille forsamlingen følger nøye med, dabber konsentrert med hodet.
Møter likesinnede
– Mange av elevene er kanskje de beste på kulturskolen sin, og TUP er et supplement i en fase hvor de flinkeste trenger faglig påfyll av høy kvalitet for å fortsette sin utvikling. Her møter de andre på samme nivå, og vi kan gi dem et miljø som inspirerer til å jobbe videre, sier Monica Munkvold Døsen, leder for TUP.
Med undertegnede og fotografen på slep leder hun vei fra øvingsrom til øvingsrom, hvor rundt 90 unge musikere møtes over 12 lørdager i året til samspill, teori- og instrumentalundervisning. I Levinsalen terper kammerorkesteret på intonasjon og uttrykk, slagverkerne øver på teknikk, mens jazzensemblet pønsker ut måter å få Bob Marleys I Shot The Sheriff til å låte litt mindre reggae og litt mer jazz på.