– Musikkterapi kan gi positive følelser og erfaringer med anerkjennelse, kontinuitet, å skape trygghet i en gruppe og bygge relasjoner mellom mennesker. Det er helt klart størrelser som kan knyttes til menneskets helse og livskvalitet, sier Merete Hoel Roaldsnes.
Sommeren 2017 leverte Roaldsnes sin doktorgradsavhandling Musikk i helsefremmande arbeid med einslege mindreårige flyktningar.
Hva var det som vekket interessen din for musikkterapi for flyktningbarn?
– Som nyutdannet musikkterapeut var jeg i prosjektarbeid på et transittmottak for enslige, mindreårige flyktninger vinteren 2008 og 2009. Det var et samarbeid mellom Redd Barna og Hvalstad transittmottak. Det satte i gang prosessen hos meg, for jeg så utfordringer, men også muligheter i et slikt arbeid, og jeg så hva det betydde for deltakerne. Det vekket lysten i meg til å utforske dette videre, så da søkte jeg stipendiatstilling ved Norges musikkhøgskole.
Åpent, sensitivt og fleksibelt
Roaldsnes inviterte ungdommer til å delta i en musikkgruppe over tid. Deltakerne bodde hovedsakelig i bofellesskap for enslige flyktninger.
Hva håpet du å oppnå?
– Jeg hadde forhåpning og forventning om positive opplevelser. Med bakgrunn i egne jobberfaringer og det jeg hadde lest, trodde jeg at musikk kunne bidra til positive opplevelser. Men jeg visste jo ikke om det stemte, og hva det innebar, sier hun.
– Det kunne jo gå skikkelig dårlig også. Det var uforutsigbart hvordan samlingene ville bli, og det var mange ting vi ikke visste.
Forskningens problemstilling var tredelt. Hun ville finne ut hvordan deltakerne opplevde å medvirke og delta i musikkgruppen, hvilke helsefremmende faktorer som kom til syne i deltakernes opplevelser, og hvilke utfordringer deltakerne i musikkgruppen opplevde.
– Jeg var interessert i deres opplevelser! Erfaringene deres ved å delta i musikkgruppen. Måten jeg og min kollega (Marianne Lie Eide, red.anm.) la opp gruppen på, la selvsagt noen føringer for opplevelsene, men jeg ville gå utforskende inn i det, og var opptatt av størst mulig grad av samarbeid med ungdommene: hvordan de ville jobbe med musikk, deres interesser og ønsker. Sammen fant vi veien og musikk å samle oss om.
Er det vanskelig å forske på musikkens betydning for en gruppe som har opplevd så mye – og som kanskje opplever mye stigmatisering?
– Enslige flyktningbarn er sårbare og spesielt utsatt for psykiske helseplager. De kan ha traumer, har lagt bak seg en lang reise, og har høyst sannsynlig opplevd krig og væpnet konflikt, og mistet familiemedlemmer, sier Roaldsnes. Hun understreker at ungdommene likevel hadde mye å bidra med.
– Samtidig er de ressurssterke barn og unge! De må forstås og sees på både som ressurssterke og sårbare, understreker Roaldsnes.
– Ja, de hadde opplevd vanskelige og vonde ting, men de var også i en prosess der de tilpasset seg godt. De var opptatte av skolegang, hadde forventninger til fremtiden sin. Jeg var jo spent og visste ikke hva som kunne møte meg, om det kom til å oppstå situasjoner og utløse ting, og hvordan jeg skulle romme det. Derfor var det viktig å gå inn åpent, sensitivt og fleksibelt.