For en musiker som Tone Langsrud, har målet hele tiden vært å få jobb i orkester, enten i Norge eller utlandet. Selv om fremtiden blir utenfor et orkester, opplever hun at de andre jobbmulighetene hennes også er avhengige av hvor god hun er.
– Det er mye fokus på entreprenørskap og at vi skal være fremtidsrettede, men jeg føler man glemmer det tekniske nivået som kreves. Hvis du er en god musiker på et høyt kunstnerisk nivå, åpner det seg mange dører uansett.
Det er flere som faller fra når studiet er over, forteller Langsrud. Etter å ha brukt seks år på utøvende musikk, så er det jo litt synd å ikke klare å etablere en karriere som musiker.
– Mulighetene er der. Tre unge strykere fra Musikkhøgskolen ble nylig ansatt i Kringkastingsorkesteret. Men de utgjør den lille toppen av isfjellet, stjernekandidatene, som Musikkhøgskolen løfter frem og som får lærerne til å sove godt om natta. Jeg tenker på alle de andre, bunnen av isfjellet som etter hvert havner bakpå fordi de ikke har jobbet hardt nok i løpet av studiene og ikke har fått nok press på seg.
Boble
– Jeg synes det er problematisk at musikkstudenter har så dårlig nettverk, for lite kunnskap om musikkfeltet, og for liten praksiserfaring før de skal ut i arbeidslivet. De har åpenbart levd i en studentboble, uten å tenke over hva som kommer, sier Martin Eia-Revheim (43). Han har klare meninger om studentene ved Musikkhøgskolen, og med over tjue års fartstid som konsertarrangør i Oslo har han jobbet med mange av dem. Eia-Revheim var med å starte den populære scenen på utestedet Blå på nittitallet. Nå er han leder for Sentralen. Tidligere har han vært leder for Kongsberg jazzfestival, styreleder i Oslo-filharmonien, og orkestersjef i KORK.
– Hvis jeg får kritikk fra utøvere når jeg arrangerer konserter, for eksempel for at noe er dårlig markedsført, så er det fra de aller yngste. Det er veldig uheldig om det er en trend. Den mest konservative tanken om hvordan ting skal fungere, den finner vi pussig nok hos de yngste.
Det er så lite kunnskap om hvordan markedet fungerer, mener Eia-Revheim, om hvordan en arrangør organiserer en konsert. Det er ikke bare å sende en pressemelding til Dagbladet og så kommer det folk til konserten, som mange synes å tro. Noen unge musikere tror de kan få en manager som fikser alt for dem, men det er de aller færreste forunt. De fleste blir frilansere, hverken de vil det eller ikke. De må organisere musikerlivet på egenhånd.
– At unge musikere ikke skjønner arbeidet som ligger bak en konsertpresentasjon, og ikke har forståelse for det økosystemet de er en del av, utvikler en del arrogante unge mennesker som tror at alt er til for dem.