Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Ane Marthe Sørlien Holen: Spekulativ skogsmusikk

Ane M.S. Holen spiller trommer med kjetting, sort-hvitt

Spekulativ skogsmusikk er et stedsspesifikt utendørs prosjekt som hviler på skuldrene til flere eksisterende kunstneriske praksiser, som for eksempel lydvandringer, stedsspesifikk lydkunst, deep listening og musikkteater.

Fagområde: Kunstnerisk utviklingsarbeid

Sammendrag

I dette kunstneriske forskningsprosjektet skal Holen skape og utøve spekulativ skogsmusikk. Dette skal hun gjøre ved å skape lydvesener som kan fungere som musikalske manifestasjoner av skogens egen musikk. Gjennom lydkostymer, samspill over store avstander, historiefortelling og koreografert bevegelse skal Holen forske på en intra-aktiv musikalsk praksis hvor mennesker og mer-enn-mennesker knyttes sammen. En praksis som beveger seg vekk fra tidligere tiders antroposentrisme, og mot en ny musikalsk tilknytning til naturen omkring oss. Dette prosjektet hviler på et etisk fundament som handler om ansvar og omsorg for naturen og den aktivismen som ligger i det å se naturen som likestilt med en selv.

Det sentrale forskningsspørsmålet i prosjektet er:

Hvilke kompositoriske prosesser og redskaper kan åpne for at en intra-aktiv musikk kan oppstå mellom utøver og stedspesifikke landskapers agens?

Oppfølgende spørsmål:

  • Hvordan kan en spekulativ skogsmusikk nedbryte tradisjonelle hierarkier mellom musikk/natur, scene/publikum og instrument/kropp/virtuositet?
  • På hvilken måte kan omsorg (for naturen) manifesteres i en kompositorisk metode?
  • Hvordan vil en intra-aktiv skogsmusikk kunne skape grobunn for nye transformative praksiser i musikkfeltet?

Grønt kunstnerisk utviklingsarbeid

Prosjektet faller inn under NMHs fokusområde «grønt kunstnerisk utviklingsarbeid», der både improvisasjon og komposisjon er relevante fagområder for praksisen som skapende utøver. Spekulativ skogsmusikk er et stedsspesifikt utendørs prosjekt, og hviler på skuldrene til flere eksisterende kunstneriske praksiser som lydvandringer, stedsspesifikk lydkunst, deep listening og musikkteater. Prosjektet kan sies å være en del av en «vending mot naturen» som vi har sett innenfor samtidsmusikken de siste par tiårene. Der mange komponister og utøvere har tatt naturen med inn i konsertsalen, skal dette prosjektet skape og utøve musikken i, med og for skogen. Hånd i hånd med tenkere som Donna Haraway, Karen Barad og Anna Tsing, vil Spekulativ skogsmusikk spenne et vidt nett av forbindelser til andre kunstnere, teoretikere og forfattere som kan informere, utfordre og utvide denne forskningen.

Prosjektets hovedmål er å skape en helt ny musikalsk praksis, og utvikle metoder for å kunne oppnå dette. Det metodiske arbeidet er inspirert av Ursula K. Le Guins «Bæreposeteorien om fiksjon», som handler om å samle, ta vare på, gå tilbake for å lete på nytt. Forskningens helt essensielle utgangspunkt er tilstedeværelse i skogen, og viktige arbeidsmetoder vil være å jobbe mot en «landskapsdramaturgi»; å skape lydvesenkropper ved hjelp av lydkostymer og en kompositorisk prosess som inkluderer improvisasjon, sam-skaping med andre utøvere og tekstarbeid.

Resultatene av forskningsprosjektet vil være et iterativt verk som videreutvikles, gjenskapes, formes på nytt i tett dialog med hvert stedsspesifikke landskap. Verket skal vises minst seks ganger i løpet av fire år, i urskog, naturskog, plantet skog og på hogstfelt - gjennom alle fire årstider. Verket vil ha ulike varigheter, og antall utøvere vil variere fra solo til en skog full av korsangere.

***

Ane Marthe Sørlien Holen er tatt opp på ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid og ansatt som stipendiat fra 1. september 2025.

Artikler relevante

Publisert: 12. juni 2025 — Oppdatert: 3. okt. 2025