Fagområde: Kunstnerisk utviklingsarbeid
Camilla Barratt-Due: Vokale ikke-identiteter i en pneumatisk postinstrumentalitet
En utforskning og utvikling av det egendefinerte instrumentkonseptet «pneumatiske postinstrumenter».
Sammendrag
Forskningsprosjekt er en utforskning og utvikling av det egendefinerte instrumentkonseptet “pneumatiske postinstrumenter” som kan agere som selvstendige vesener på en scene og settes i forbindelse med kroppen. Disse er spesialdesignede lufttrykksbaserte mekaniske instrumenter som i en hybrid fremtoning både er instrumentet og det som spiller og beveger det. Forskningen er fundert i en visjon om ulike stemmer og kropper, levende og ikke-levende, som puster sammen i en heterogen musikalsk verden.
Visjonen henter sin inspirasjon fra Queer-teori, nymaterialitet, tverrfaglig klimaforskning, pyropolitikk, Cli-Fi (climate-fiction), russisk kosmisme, Chaos Magic og mystikk.
I det pneumatiske postinstrumentet vil luftens ulike kvaliteter og dobbeltheter som flyktig, kaotisk,konsentrert, kraftig, diffus og ikke-synlig energi bli iscenesatt. Luften er her, men også som et tomrom. Den kan nærmest beskrives som en negasjon av seg selv og lever i spennet mellom «identitet» og «ikke-identitet».
Gjennom dekonstruksjon av gamle instrumenter og materialer vil Barratt-Due bruke postinstrumentet til å reflektere over luftens energiform ved hjelp av pneumatisk mekanikk. Pneumatisk mekanikk er systemer som utnytter lufttrykk. Vifter og elektromagnetiske ventiler, scannere, sensorer og stemmer vil bli anvendt for å utvikle nye teknologiske og performative praksiser for å skape musikk. Resultatet vil fremføres av Barratt-Due alene og i samarbeid med andre kunstnere.
Resultat vil være nye instrumenter, performance, konsert, performative installasjoner med tilhørende fremføringspraksiser og en refleksjonstekst.
***
Camilla Barratt-Due er ansatt som stipendiat tilknyttet det kunstneriske ph.d.-programmet fra 1. september 2024.
Publisert: 5. jun. 2024 — Oppdatert: 1. nov. 2024