Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

MOSO i utøvende musikkfag

En konsert som ses gjennom et mobilkamera

Dette prosjektet søker å styrke sammenhengen mellom praktiske og teoretiske emner gjennom å bruke applikasjonen MOSO (www.moso.as). Underviserne i prosjektet skal ta i bruk den digitale plattformen MOSO i to ulike utøvende emner; hovedinstrument og samspill. Hensikten med dette er å bidra til å knytte utøvende, praktiske emner sammen med støtteemner på en måte som bedrer læringsutbyttet for studentene. Dette ved å tydeliggjøre enkeltprosesser og gjennom evaluering og refleksjon over disse prosessene.

MOSO er en digital plattform utviklet av UiA i samarbeid med universitetet i Tromsø og universitetet i Halmstad (Sverige), som hovedsakelig er utviklet for observasjonsbasert veiledning. Ved hjelp av MOSO skal studentene i dette prosjektet dokumentere egen innsats i emnene hovedinstrument og samspill. Dette vil de gjøre gjennom å filme eller lydfeste utvalgte deler av egenforberedelser, øvelser, og gjennomføring (i form av en solofremføring eller samspill). Basert på dette skal studenten evaluere seg selv, og velge 3-5 interessepunkter i dokumentasjonsmaterialet som tas med til hovedinstrumentlærer. Disse interessepunktene, som vil være øyeblikk studenten selv opplever som viktige, vil fungere som utgangspunkt for videre arbeid med hovedinstrumentlærer eller samspillærer. Gjennom kritisk refleksjon og evaluering av egen dokumentert innsats, vil student og lærer på en enkel og konkret måte kunne trekke linjer mellom de teoretiske støtteemnene som ligger til grunn i forberedelsene, og den praktiske utførelsen. Det vil også bidra til å dokumentere fremgang i emner som det ellers kan være vanskelig å måle utvikling i.

Prosjektet vil bli gjennomført i studieåret 2022-2023, og blir et samarbeid mellom førstelektor Tore Bråthen og universitetslektor Eirik Sørbø på institutt for rytmisk musikk på Fakultet for kunstfag ved UiA. Vi tror at MOSO kan bidra til å knytte et bredt spekter av emner sammen, ettersom studentene kan dokumentere egne utviklingsprosesser på tvers av emner og på tvers av samarbeidsformer, og bruke dokumentasjonen i et hvilket som helst emne til å knytte sammen praktisk utøving med egen læring. Dette prosjektet vil være et tidlig steg i å utvikle og tilpasse læringsstrategier og undervisningsmetoder som benytter slik teknologi i utøvende musikkutdanning, som kan videreføres til lignende fagfelt.

Publisert: 26. mai 2022 — Oppdatert: 22. feb. 2023