Gjennom å forstå musikklærerutdanning som profesjonsutdanning og rette søkelyset mot musikklærerutdanningens relevanskvalitet i relasjonene mellom institusjon, praksisarena og yrkesarena ønsket prosjektet å utvikle et kunnskapsgrunnlag for å utdanne musikklærere bedre rustet enn tidligere til å møte utfordringer på ulike musikkpedagogiske yrkesarenaer. Dette vil være til fordel for både grunnskole, kulturskole og videregående opplæring – og for musikklærerutdanningen selv.
Prosjektet ønsker også å dokumentere samarbeidet mellom Norges musikkhøgskole som musikkpedagogisk forskningsmiljø, skoleeiere og andre forskningsmiljøer, nasjonalt og internasjonalt.
Et mål i prosjektet var å heve FoU-kompetansen i det musikkpedagogiske forskningsmiljøet ved Norges musikkhøgskole og å bidra til videreutvikling av nasjonale og internasjonale nettverk for forskning om musikklærerutdanning.
Publikasjoner
Brøske Danielsen, B. å. & Johansen, G. Eds. (2012). Educating Music Teachers in the New Millennium. Multiculturalism, professionalism and music teacher education in the contemporary society. A report from a Research and Development Project. NMH Publications 2012:7. Oslo: Norwegian Academy of Music.