Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Musikklærerutdanning som profesjonsutdanning (MUPP)

Får vi bedre musikklærere hvis vi baserer utdanningen på mer kompetanse om forholdet mellom praksisarena og yrkesarena?

Sammendrag

Prosjektet søker å forstå musikklærerutdanning som profesjonsutdanning. Det retter søkelyset mot musikklærerutdanningens relevanskvalitet i relasjonene mellom institusjon, praksisarena og yrkesarena, for derigjennom å utvikle et kunnskapsgrunnlag for å gjøre musikklærere bedre rustet til å møte utfordringer på ulike musikkpedagogiske yrkesarenaer.

Prosjektet ønsker også å dokumentere samarbeidet mellom Norges musikkhøgskole som musikkpedagogisk forskningsmiljø, skoleeiere og andre forskningsmiljøer, nasjonalt og internasjonalt.

Et delmål med prosjektet er å heve FoU-kompetansen i det musikkpedagogiske forskningsmiljøet ved Norges musikkhøgskole og å bidra til videreutvikling av nasjonale og internasjonale nettverk for forskning om musikklærerutdanning.

Dokumentasjon

Brøske Danielsen, B. å. & Johansen, G. Eds. (2012). Educating Music Teachers in the New Millennium. Multiculturalism, professionalism and music teacher education in the contemporary society. A report from a Research and Development Project. NMH Publications 2012:7. Oslo: Norwegian Academy of Music.

Publisert: 25. apr. 2014 — Oppdatert: 8. jan. 2024