Forskningsområder og ekspertise
- Didaktikk for musikkundervisning i grunnskolen
- Musisering og komponering med store grupper
- Klasseledelse
- Bruk av dans i musikkundervisning
- Elevvurdering i musikk
- Produksjon av forestillinger med barn og unge
- Musikkundervisning i flerkulturelle kontekster
- Praksisveiledning
Pågående prosjekt
Internasjonalt rom for fagutvikling i musikk
- Prosjektperiode: 2020–2025.
- Prosjekttilhørighet: CEMPE.
- Fast ansatt ved Musikkhøgskolen i seksjon for musikkpedagogikk og musikkterapi.
Sammendrag
Ph.d.-prosjektet sikter mot å utvikle kunnskap om internasjonale samarbeidsprosjekter om musikklærerutdanning og forståelser av musikkfaget som utvikles i prosjektet Education IN Music, India. PhD-prosjektet er en kvalitativ case studie, med dokumentanalyse, intervju og observasjon av undervisning i indiske skoler som metoder for datainnsamling, og postkolonial teori og kultur-historisk aktivitetsteori som teorigrunnlag.
Dette vil gi kunnskap om hvordan undervisningsfaget musikk utvikles, og hvordan utviklingen kan forstås i lys av begreper som motsetninger, hybriditet og Third Space. Internasjonalt samarbeid er viktig for NMH på strategisk nivå. I lys av samfunnsutvikling og økt globalisering, vil et musikkpedagogisk prosjekt som retter oppmerksomheten utenfor Europa være av stor verdi.
Publikasjoner
- The reflective practitioner - lecture in 3 parts 2020
- Utvikling gjennom internasjonalt samarbeid – en case studie om musikkutdanning i pandemiens tid 2020
- Towards music for all: Values and responsibilities in community music and music teacher education 2020
- Educational psychology and psychology of music: online lecture 2020
- Showing the way, or getting in the way? Discussing power, influence and intervention in contemporary musical-social practices 2020
- Community music, workshops and project development for music education research 2020
- Music teaching and learning in schools: BA in music intensive week (4th semester) 2019
- Music teaching and learning in schools: BA in music intensive week (2nd semester) 2019
- Musicians for the intercultural society: Student involvement in international projects 2019
- Teacher training workshops and lectures on classroom learning, teaching and music making 2019