Lærerne i musikkpedagogikkmiljøet er også forskere som stadig utvikler ny kunnskap om dette vide fagfeltet. Eksempler på forskningsprosjekter er musikkundervisning, gruppeundervisning, musikkpedagogisk teori og filosofi og øving. I tillegg utvikler fagmiljøet lærebøker til bruk i både høyere musikkutdanning og til ulike undervisningssituasjoner.
Musikkpedagogikk
Muligheter
Studer musikkpedagogikk på NMH
Studiemuligheter
-
Bachelor Bachelorstudiet i musikkpedagogikk
Studiet kombinerer utøvende og pedagogisk virksomhet. Du får mulighet til å bli en allsidig og dyktig musiker samtidig som du får lærerkompetanse for kulturskole, grunnskole og videregående opplæring.
Heltid, 4 år
-
Master Masterstudiet i musikkpedagogikk
Studiet gir en innføring i musikkpedagogisk forskning og en faglig fordypning i musikkpedagogiske praksiser og problemstillinger.
Heltid/Deltid, 2 år
-
Doktorgrad Ph.d.-programmet i musikkforskning
Programmet gir deg en solid musikkfaglig forskerutdanning som vil sette deg i stand til å bidra til den vitenskapelige utviklingen i fagområdet, nasjonalt og internasjonalt.
Heltid, 3 år
-
Doktorgrad Ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid
Ønsker du å ta en kunstnerisk doktorgrad i musikk? Ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid gir deg en unik mulighet til å gjøre nettopp det – med utgangspunkt i ditt kunstnerskap.
Heltid, 3 år
-
Årsstudium og videreutdanning Veilederutdanning for praksisveiledere i musikk, dans, teater og musikkterapi
En veileder trenger også veiledning. Bli den rollemodellen praksisstudentene dine trenger.
Samlingsbasert, 1 år
-
Årsstudium og videreutdanning Praktisk-pedagogisk utdanning PPU
PPU utdanner musikklærere for det mangfoldige opplæringsfeltet som musikk inngår i.
Heltid/Deltid, 1 år / 2 år
-
Kurs og etterutdanning Musikkpedagogdagen 2025
Årets tema er Musikk i helse – helse i musikk. Velkommen til digital fagkonferanse torsdag 9. januar.
Samlingsbasert
Historier
Prosjekter Relevante
-
MusikkpedagogikkBjørnar Utne-Reitan: Satslære i høyere musikkutdanning. En studie av norsk musikkteorihistorie.
-
MusikkpedagogikkIoannis Theodoridis: Musikeres fysiske utfordringer – underliggende mekanismer, perspektiver og helserisiko
-
MusikkpedagogikkBrit Ågot Brøske: Internasjonalt rom for fagutvikling i musikk.
-
MusikkpedagogikkDamla Tahirbegi: Læring og emosjoner i kammermusikkøvelser
-
MusikkpedagogikkØyvind Johan Eiksund: Koret som spenningsfelt
-
Kunstnerisk utviklingsarbeidMy concept of playing cymbals
-
MusikkpedagogikkVeronica Ski-Berg: Press for endring. Institusjonspolitikk i høyere musikkutdanning
- Utviklingsverksted i øving
-
MusikkpedagogikkLive Weider Ellefsen: Negotiating musicianship
-
MusikkpedagogikkAnders Rønningen: Det etniske steget – kulturelt mangfold i pedagogiske tekster
-
MusikkpedagogikkGeir Johansen: Musikkfag, lærer og læreplan
-
MusikkpedagogikkEinar Rusten: Musikk som dannende virkeligheter
-
MusikkpedagogikkKnut Tønsberg: Institusjonaliseringen av de rytmiske musikkutdanningene
-
MusikkpedagogikkCatharina Christophersen: Rytmisk musikkundervisning som estetisk praksis
-
MusikkpedagogikkTorill Vist: Musikkopplevelse som muligheter for følelseskunnskap
-
MusikkpedagogikkAnne Haugland Balsnes: Å lære i kor: Belcanto som praksisfellesskap
-
MusikkpedagogikkGro Anita Kamsvåg: Tredje time tirsdag: musikk
-
MusikkpedagogikkHilde Blix: Gryende musikkliteracy
-
MusikkpedagogikkDag Jansson: Musikalsk lederskap
-
MusikkpedagogikkLaura Dobrowen: Musikk på barnetrinnet
-
MusikkpedagogikkRagnhild Strauman: Bruk av salmer og sanger i Den norske kirkes trosopplæring
-
MusikkpedagogikkJohannes Lunde Hatfield: Avgjørende faktorer for motivasjon og selvregulering hos kommende musikere
-
MusikkpedagogikkJon Helge Sætre: Utdanning av grunnskolelærere i musikk
-
MusikkpedagogikkSolveig Christensen: Kirkemusiker - kall og profesjon
-
MusikkpedagogikkMagnus Dahlberg: Læring på tvers av kontekster
-
MusikkpedagogikkAslaug Louise Slette: Auditiv bevissthet i kammermusikkøvelser
-
MusikkpedagogikkGuro Gravem Johansen: Å øve på improvisasjon
-
MusikkpedagogikkJohn Vinge: Vurdering i musikkfaget i ungdomsskolen
-
MusikkpedagogikkKim Boeskov: Musikk og sosial transformasjon
-
MusikkpedagogikkBendik Fredriksen: Musikklærere som forlater musikkrommet
-
Musikk og helseStemmer fra innsiden - musikk i fengsel
-
MusikkpedagogikkEllen M. Stabell: Fra talent til musiker
-
MusikkpedagogikkAnne Jordhus-Lier: Kulturskolen i skjæringsfeltet mellom allsidighet og spesialkompetanse
-
MusikkpedagogikkGuro von Germeten: Den altetende stemmen
-
MusikkpedagogikkRut Jorunn Rønning: Legitimeringer av kulturskolen
-
MusikkpedagogikkGaute Storsve: Instrumentalopplæring i videregående skole
-
MusikkpedagogikkVera. M.W. Due: Avgrensing av instrumentalundervisningspraksis i høyere utdanning
-
MusikkpedagogikkMari Ystanes Fjeldstad: Knutar av kunnskap-i-spel.
-
Oppføringspraksis MusikkpedagogikkUtfordring av musikalsk kanon: Framkalling av mangfald i praksis og teori
Publisert: 10. mar. 2020 — Oppdatert: 25. sep. 2024