Fagområde: Musikkpedagogikk
Gaute Storsve: Instrumentalopplæring i videregående skole
En studie om samspillsbaserte kontekster, kjønnsmangfold og dybdelæring knyttet til musikklinjer i norske videregående skoler.
Sammendrag
Avhandlingen undersøker samspill, kjønnsmangfold og dybdelæring i og på tvers av formelle, uformelle og ikke-formelle læringskontekster knyttet til musikklinja i norsk videregående skole. Samspill er spesielt viktig for elever som spiller instrumenter som ofte forbindes med populærmusikk, som elgitar og bass. Disse instrumentene—og sjangre de gjerne assosieres med, som jazz, punk og metal—er ofte maskulint kjønnet. Tilgangen til samspillskontekster er imidlertid ulikt fordelt og formes av etablerte kjønnsnormer som påvirker elevenes muligheter for deltakelse og identitetsutvikling. Studien utforsker hvordan elever med ulike kjønnsidentiteter erfarer, forhandler om og deltar i samspill på tvers av sammenvevde kontekster, og hvordan disse erfaringene påvirker mulighetene for dybdelæring.
Problemstilling
Hovedproblemstillingen er: Hvordan erfarer elgitar- og basselever med ulike kjønnsidentiteter musikklinja i norsk videregående skole dybdelæring i samspill på tvers av formelle, uformelle og ikke-formelle kontekster?
Avhandlingen
Avhandlingens fulle tittel er “I can’t bring the same fuck-you attitude to school.” Collaborative music contexts, gender diversity, and deep learning in Norwegian upper secondary schools.
Den består av tre fagfellevurderte artikler og en kappe. Avhandlingsspråket er engelsk.
Avhandlingen blir gjort digitalt tilgjengelig to uker før disputasen.
Artikler relevante
Publisert: 8. juni 2022 — Oppdatert: 19. nov. 2025