I musikklivet er det svært vanlig at erfarne og mindre erfarne musikere spiller sammen. Og i idretten hender det av og til at man har spillende trenere. Men hva skjer egentlig når en kammermusikklærer spiller sammen med studentene sine, som en slags spillende trener? Dette er ikke noe nytt, men vet vi hvilke endringer, muligheter og utfordringer som oppstår?
Prosjektet Den Medspillende kammermusikklæreren har forsket på nettopp dette, og i sin artikkel «'Play with me': Student perspectives on collaborative chamber music instruction» legger forfatterne Katie Zhukov og Jon Helge Sætre frem detaljer om disse spørsmålene. Artikkelen kan leses i sin helhet på sagepub.com – tilgjengelig for NMH-ansatte via NMHs nett eller biblioteket.
Studien, som er et samarbeid mellom NMH/CEMPE og University of Queensland og er gjennomført i Norge og Australia viser at studentene setter stor pris på en slik metode, og at de lærer mange og kanskje flere ting enn normalt. Men alt er ikke problemfritt. Det kan være vanskelig for både lærere og studenter å gå ut av sine vante roller og inn i et mer kollegialt samarbeid. Forfatterne konkluderer med at denne undervisningsformen har faglige gevinster som bør utnyttes og undersøkes nærmere.