Sammendrag
På hvilke måter vil langvarig forholdning til musikk og musisering kunne virke inn i et menneskes mer omfattende livstilskikkelse og selvforståelse?
Hvilke kjennetegn har den estetiske kunnskap som resulterer av slik forholdning?
Hvilken gjensidige dynamikk vil kunne råde mellom musikkutøving og -opplevelse i et slikt bilde?
Dette er vesentlige spørsmål som behandles i Rustens avhandling. Tematikken er motivert av behovet for å revitalisere dannelsesbegrepet i så vel musikkpedagogisk, som tverr-kunstfaglig pedagogisk sammenheng. Mer spesielt har arbeidet òg sprunget ut av behovet for å utarbeide noen overordnede orienteringspunkter og meningsperspektiv for den musikkundervisning hvis pedagogiske oppdrag er å legge grunnlag for musikk som livslang seriøs amatørvirksomhet.
Arbeidet er gjennomført som en kvalitativ-vitenskapelig enkeltcase-undersøkelse med livshistorisk tilnærming der empiri og teori belyser hverandre gjensidig. Blant annet innebærer det vekt på videreutvikling av eksisterende dannelsesteoretiske og -filosofiske elementer. Empirien er hovedsakelig fremskaffet via intervju.
Ph.d.-avhandling
Tittel: Musikk som dannende virkeligheter: musikalsk livserfaring i lys av dannelsesteori.
Avhandlingen er en monografi, og den er skrevet på norsk.
Avhandlingen er tilgjengelig i NMHs bibliotek. Den er ikke tilgjengelig digitalt.