Fagområde: Musikkpedagogikk
Catharina Christophersen: Rytmisk musikkundervisning som estetisk praksis
Formålet med studien er å undersøke på hvilken måte rytmisk musikkundervisning er estetisk praksis og hvordan estetiske verdier uttrykkes i rytmisk musikkundervisning.
Sammendrag
Temaet for avhandlingen er rytmisk musikkundervisningspraksis. Studiet bygger på ett case - Tobias - som studerer ved et dansk rytmisk musikkonservatorium.
Hovedproblemstillingen for denne avhandlingen er: Hvordan konstitueres rytmisk undervisningspraksis som estetisk praksis?
Problemstillingen presiseres i form av to underproblemstillinger:
Hvilke estetiske verdier kommer til uttrykk i rytmisk musikkundervisning? Og: Hvordan konstitueres disse estetiske verdiene som selvfølgelige?
Les mer på NMHs engelske nettsider.
Ph.d.-avhandlingen
Tittel: Rytmisk musikkundervisning som estetisk praksis - en case-studie.
Avhandlingen er en monografi, og den er skrevet på norsk.
Artikler relevante
Publisert: 10. jan. 2017 — Oppdatert: 1. nov. 2024