Fagområde: Musikkpedagogikk
Johannes Lunde Hatfield: Avgjørende faktorer for motivasjon og selvregulering hos kommende musikere
Hvordan motivere musikkstudenter til selvregulert øving?
Sammendrag
Musikk berører oss på utallige måter. Vi kan bli berørt gjennom konsertopplevelser der vi opplever at musikeren er i ett med musikken. I tillegg kan vi som musikere tidvis oppleve en total symbiose med musikken i det vi presterer på vårt absolutt beste. Med andre ord kan vi gjennom genuin innlevelse både som tilhørere og formidlere av musikk oppleve å komme i en flyttilstand der musikken geleider oss.
Hva er det som setter oss i kontakt med disse opplevelsene? Studiens formål er å undersøke hvordan vi kan motivere studenter til selvregulert øving. Gjennom dette undersøker Hatfield hva slags rolle motivasjon og selvregulert læring har i musikkstudenters øving og fremføring av musikk.
Ph.d.-avhandlingen
Tittel: Derminants of motivation and self-regulation in aspiring musicians. The mental edge of musicianship.
Avhandlingen består av fire artikler og en kappe. Den er skrevet på engelsk.
Artikler relevante
Publisert: 3. feb. 2014 — Oppdatert: 1. nov. 2024