Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Johannes Lunde Hatfield: Avgjørende faktorer for motivasjon og selvregulering hos kommende musikere

Profilbilde fiolin øverom

Hvordan motivere musikkstudenter til selvregulert øving?

Fagområde: Musikkpedagogikk

Sammendrag

Musikk berører oss på utallige måter. Vi kan bli berørt gjennom konsertopplevelser der vi opplever at musikeren er i ett med musikken. I tillegg kan vi som musikere tidvis oppleve en total symbiose med musikken i det vi presterer på vårt absolutt beste. Med andre ord kan vi gjennom genuin innlevelse både som tilhørere og formidlere av musikk oppleve å komme i en flyttilstand der musikken geleider oss.

Hva er det som setter oss i kontakt med disse opplevelsene? Studiens formål er å undersøke hvordan vi kan motivere studenter til selvregulert øving. Gjennom dette undersøker Hatfield hva slags rolle motivasjon og selvregulert læring har i musikkstudenters øving og fremføring av musikk.

Ph.d.-avhandlingen

Tittel: Derminants of motivation and self-regulation in aspiring musicians. The mental edge of musicianship.

Avhandlingen består av fire artikler og en kappe. Den er skrevet på engelsk.

Avhandlingen er tilgjengelig i NMHs digitale vitenarkiv.

Artikler relevante

Publisert: 3. feb. 2014 — Oppdatert: 21. feb. 2024