Om prosjektet
Hva driver musikkstudenter til å stå dag ut og dag inn på et øverom, og hva slags musikkøving fungerer? Kan arbeidsmetoder fra idrettspsykologi være med å bidra til økt kvalitet i musikkstudenters egenøving, prestasjonsforberedelser og prestasjoner? Dette er sentrale spørsmål i Johannes Hatfields avhandling.
Spørreundersøkelse og forstudie
Gjennom en spørreundersøkelse kartla Hatfield musikkstudenters øvingsvaner og bruk av øvingsstrategier. To tredeler av de spurte studentene viste seg å være lite involvert i planlegging av egenøving. Studenter som engasjerte seg i planlegging, hadde større tro på egen mestringsevne. Planlegging og tro på egen mestringsevne var videre forbundet med anvendelse av ulike mentale øvingsstrategier samt positiv opplevelse av egen progresjon.
For å best mulig tilpasse og implementere mentale strategier fra idrett til musikkøvingen, gjennomførte Hatfield en forstudie med noen studenter. Studien viste at bruk av selvevaluering, iPad-er med øvingsapplikasjon og bruk av både gruppeundervisning og individuell undervisning styrket implementeringen og utøvelsen av de mentale strategiene.
Hovedstudien
Hovedstudien besto av et 15 ukers kurs i mental øving for musikkstudenter. Som i spørreundersøkelsen viste hovedstudien at flere av deltakerne ikke var vant til å systematisere og planlegge egen musikkøving. Siden de ikke var vant til å systematisere og planlegge, ble de også mer usikre ved fremføringssituasjoner. Flere av deltakerne konsentrerte seg videre mer om det endelige resultatet enn om prosessen, noe som viste seg å ha sammenheng med fysisk ubehag og overøving.
Tre hovedfunn
- Bruk av øvingsdagbok og spesifikk øvingsplanlegging var direkte forbundet med opprettholdelse av konsentrasjon og tro på egen mestringsevne. Denne arbeidsformen gjorde at studentene konsentrerte seg om de mest relevante oppgavene i øvingen.
- Studenter som før studien var uhensiktsmessig perfeksjonistiske ble mentalt tøffere gjennom bruk av strategier som spenningsregulering, akseptering og visualisering.
- Deltakerne ble mer bevisste og selvregulerte i egenøvingen, noe som førte til at de lærte seg å identifisere og konsentrere seg om det mest relevante under både egenøving og ved fremføring. Oppfølgingsintervju viste at samtlige studenter fortsatte å bruke de mentale strategiene åtte måneder etter endt kurs.
Motivasjon, egenøving og læring
Hatfields forskningsprosjekt viser at motivasjon er nært knyttet til hvordan studenter velger å organisere egenøving. Prosjektet har bidratt til å fasilitere prosesser knyttet til praktisk kunnskap om hvorfor og hvordan effektiv læring og motivasjon henger sammen. Prosjektet viser også at det er behov for undervisning av øving og prestasjonsforberedelser tidlig i musikkstudiene.
Artikkelbasert avhandling
Avhandlingen består av fire publiserte artikler samt en innledende tekst som binder prosjektet sammen.
- NMH-publikasjoner 2017:2.