– Jeg begynte på NMH med stor ærefrykt. Inntrykket var at høgskolen var gjevere enn de andre norske musikkutdanningsinstitusjonene, den hadde status og faglig tyngde på mange områder. Samtidig var jeg spent. Jeg visste ikke helt hva jeg gikk til – men jeg ønsket å være saksofonist og pianist, og jobbe med barn og unge gjennom musikkundervisning.
Irene Bjørnnes ser tilbake på det tilfeldige og samtidig veloverveide ved studiestarten. På en måte fulgte hun strømmen sammen med mange som skulle prøvespille det året hun gikk på Toneheim. Men på dette tidspunktet hadde hun allerede undervist andre i flere år.
– Hjertet mitt har ligget i forskjellen jeg kan gjøre for barn og unge, sier Bjørnnes. – Og den veien har jeg egentlig bare blitt mer og mer sikker på.
Men hvordan man blir pedagog, rent formelt, hadde hun ikke mye kunnskap om. En omfattende fagmengde møtte henne, og studietiden var både artig og dels overveldende, husker Bjørnnes. Hun ramser opp i mer eller mindre systematisk rekkefølge: instrumentalundervisning i hovedinstrument og flere bi-instrumenter, musikkteori, hørelære, satslære, musikkhistorie, metodikk, pedagogikk, praksis i barne- og ungdomsskole, i kor og korps, samt diverse valg med tanke på hva man skulle ha undervisningskompetanse i. Senere fylte hun på med administrasjon og ledelse.
– Vi ble allsidige, konstaterer Bjørnnes, men peker også på hvordan man gjennom å jobbe langsiktig gikk i dybden. Joar Rørmarks timer i klasseromsmetodikk kan stå som eksempel.
– Det var en ny verden for meg, litt mystisk i starten med solfège-systemet, og en lærer som i seg selv var en legende. Men måten timene var lagt opp på – vi jobbet som om vi var barna som skulle undervises, og fikk kjenne metodikkene i bruk – var veldig fin. Vi repeterte og reflekterte, var i musiseringen på samme måte som barna gjennom flere år. Kunnskapen satte seg. Da vi skulle gjøre det selv, hadde vi det i oss.