Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Skaperglede og uttrykkskraft – hva hemmer, hva fremmer?

Benedikte Sofie Ribe og Nils Harald Sødal er initativtakerne til et prosjekt som har undersøkt sammenhengen mellom utøveres mentale helse og eierfølelsen de har til eget kunstnerskap.

Manglende prestasjonsfokus i kunstfeltet

De siste årenes studenthelseundersøkelser viser en tydelig fremvekst av studenter som opplever ensomhet, utenforskap og psykiske plager. Innenfor de utøvende kunstfagene er det ofte høye krav til både kunnskap og ferdigheter, og for enkelte blir presset for stort.

Selv om andre høyt presterende arenaer, som idretten, har vært oppmerksomme på hva som fremmer og hemmer gode prestasjoner i flere tiår, har fokuset vært nærmest fraværende i det utøvende kunstfeltet. Prosjektlederne har forsøkt å forstå hva dette kommer av og hvordan man kan endre det.

Motstandskraften

I prosjektet har Ribe og Sødal jobbet med unge sangere fra UiA og Operahøgskolen. Gjennom ulike workshops og seminarer har prosjektlederne jobbet for å styrke studentenes psykologiske, mentale og kunstneriske motstandskraft – i psykologien kalt resiliens. Vesentlig for utviklingen av dette, er følelsen av eierskap og innflytelse over eget liv, utvikling og læring – det å kjenne kontroll både på et indre og et ytre plan.

Arbeidet har tatt utgangspunkt i selvbestemmelsesteorien – en psykologisk modell som også brukes i pedagogikk, psykologi og selvutvikling.

Å fasilitere for overskuddshandlinger

Teorien bygger på ideen om at en utøver trenger å oppleve stor grad av selvbestemmelse for å utvikle seg over tid. Forholdet mellom ulike former for motivasjon er sentralt i teorien. Den forklarer motivasjon som enten god eller dårlig gjennom begrepene autonom indre motivasjon og kontrollert ytre motivasjon.

Som kontrollert motivert, handler man ut fra et ønske om belønning eller en frykt for straff. Dette skaper et press som i enkelte tilfeller fører til spenninger og angst. Mennesker med indre eller autonom motivasjon, utfører istedenfor oppgaverfordi de liker dem. Dette gjør dem selvgående, og fører til overskuddshandlinger – at de agerer ut fra et ønske om å skapeog uttrykke seg. I motsatt fall handler man som en reaksjon på ytre forventninger i frykt for de negative konsekvensene som følger hvis man ikke gjør det. Ribe og Sødal beskriver dette som underskuddshandlinger. For å hjelpe sine studenter med å finne skaperkraften, har prosjektskaperne derfor utforsket hvordan man jobber for å bygge indre motivasjon.

En sentral del av dette prosjektet har handlet om at studentene har skullet utvikle eierskapsfølelse til eget uttrykk, utvikling og læring. Derfor har prosjektskaperne vært opptatt av at studentene selv har skullet bidra til å utforme læringsmiljøet de har deltatt i. Studentene har også blitt oppfordret til å ha en utforskende innstilling til undervisningen, og til å reflektere kritisk rundt egen praksis.

Les mer

Publisert: 31. mai 2022 — Oppdatert: 11. apr. 2023