Symphonies Reframed – orkestermusikk i nye rammer

Prosjektet Symphonies Reframed - orkestermusikk i nye rammer; Utforsking av kunstneriske og pedagogiske muligheter i mellomstore kammerensembler undersøker hvilke kunstneriske og pedagogiske muligheter som kan oppstå når vi gjenskaper og formidler orkestermusikk i kammerformat.

Symphonies Reframed er et prosjekt der større orkesterverk framføres av et mellomstort kammerensemble bestående av 7-9 instrumentalister pluss sangere der det er aktuelt. Gjennom prosjektet har ulike ensembler blant annet innstudert og framført Brahms Symfoni nr. 4, Schumanns Symfoni nr. 2, Mozart Klaverkonsert nr. 20, Brahms Ein deutsches Requiem og Mozarts Der Schauspieldirektor. Dette instrumentalformatet bestående av likt antall strykere og blåsere pluss klaver har fått navnet “triharmonisk ensemble”. I tillegg til å redusere orkesterformatet til mellomstort kammerensemble, har musikerne gjennom prosjektet også arbeidet med å utvide verk av mindre format, eksempelvis Brahms Sonate for klarinett og klaver, utvidet fra to til åtte musikere. 

Kammerensemblene består av studenter og lærere ved NMH. Alle transkripsjoner er gjennomført at Sigstein Folgerø. 

Utdrag fra konserter

J. Brahms: 4th Symphony, 3rd mvmt. (arr. S. Folgerø)

Bjarne Magnus Jensen (fiolin), Christine Oseland (bratsj), Sara Viluksela (cello), Eskild Abelseth (kontrabass), Marit Charlotte Steinum (fløyte), Ida Kateraas (klarinett), Joakim Raivio (fagott), Julius Pranevicius (horn), Sigstein Folgerø (piano)

J. Brahms: Ein deutsches Requiem. op. 45. 1. sats (arr. S. Folgerø)

Ensemble, kor og solister fra Norges musikkhøgskole
Grete Pedersen, dirigent
Bjarne Magnus Jensen (fiolin), Ivan Zecevic (bratsj), Joon-Ho Shim (cello), Mathias Sunde Valseth (kontrabass), Jan Bertelsen (obo), Espen Aas (klarinett), Didrik Åsnes (fagott), Tone Langsrud (horn), Sigstein Folgerø (piano)

Perspektiver

Gjennom Symphonies Reframed jobber ensemblet med kunstneriske, pedagogiske og historiske perspektiver. 

Kunstneriske perspektiver:

  • Hvilke kunstneriske nyvinninger kan oppstå når symfonisk repertoar gjenskapes og formidles som kammermusikk? 
  • Hvilke ulike musikalske roller inntar musikerne i det triharmoniske ensemblet?
  • På hvilke måter kan det triharmoniske ensemblet utforske nye formidlingsarenaer?

Pedagogiske perspektiver: 

  • På hvilke måter kan vi jobbe med undervisning og læring i det triharmoniske ensemblet?
  • På hvilke måter kan det triharmoniske ensemblet fungere som en relevant øvingsarena for instrumental- og sangstudentene ved NMH?
  • På hvilke måter kan vi legge til rette for at studentene reflekterer over sine egne læringsprosesser? 

Historiske og samtidige perspektiver:

  • På hvilke måter kan vi se vårt triharmoniske ensemble i relasjon til tradisjoner med transkripsjon av orkestermusikk, eksempelvis for to- eller firhendig klaver, strykekvartett og mellomstore kammerensembler?
  • På hvilke måter kan det være relevant å se vår virksomhet i relasjon til Arnold Schönbergs formidlingsvirksomhet ved Verein für musikalische Privataufführungen (etablert 1918)?

Kommende konserter og presentasjoner

  • 11. februar 2019: Konsertforedrag på Klaverdagene ved NMH. 
  • 26. februar 2019: Konsertforedrag ved Universitetet i Stavanger. 
  • 24. april 2019:Presentasjon Fellesdag NMH.  

Artikkelen “Symphonies Reframed: Investigating the artistic and educational potential of mid-sized chamber groups” vil i løpet våren bli publisert som del av utgivelsen Unfolding the Process, redaktør Darla Crispin, utgis av NMH-publikasjoner.

Tidligere konserter og presentasjoner

Prosjektleder

imported-image

Sigstein Folgerø

Førsteamanuensis

Akkompagnement

imported-image

Gjertrud Pedersen

Førsteamanuensis

Musikkhistorie



Sist oppdatert: 15. november 2018