Denne avhandlingen undersøker prosesser der differensierte subjektiviteter og kunstnerisk haeccéité oppstår i, og gjennom, møter med kuratorisk oppføringspraksis. Den stiller følgende spørsmål: (a) Hvordan artikuleres sammenvevde agenser og subjektiviteter av lokale kuratoriske fremføringsapparater? og (b) Hvordan blir kuratoriske utøvere og kuratoriske fremføringer til i samspill med hverandre? Disse forskningsspørsmålene suppleres med et tredje spørsmål, som tas opp gjennom praksisbasert forskning: Hvordan kan jeg frembringe haeccéité i min kuratoriske oppføringspraksis?
Avhandlingens tverrfaglige karakter støtter flere mål. For det første har avhandlingen som mål å utvikle en situert teoretisk tilnærming til spørsmål om agens, subjektivitet og musikalsk oppføringspraksis som sammenvevde og gjensidig konstituerende. Dette gjøres gjennom en diffraktiv lesning av poststrukturalistene Gilles Deleuze og Félix Guattaris (1987/2013) filosofi om assemblages og kvantefysikeren og feministisk ny-materialisten Karen Barads (2007) filosofi agent-realisme. For det andre søker avhandlingen å utvide diskursen om live musikkuratering ved å introdusere og utvikle begrepet kuratorisk oppføringspraksis, i tillegg til å utforske i dybde subjektivitetsprosessene hos utøvere som anvender kuratoriske strategier som en form for kreativ agens i sin egen oppføringspraksis.