Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Theresa Coffey: Tilblivelse gjennom kuratoriske fremføringspraksiser

Hvordan oppstår agens, subjektivitet og tilblivelse gjennom sammenfiltring med betingelsene for musikalske fremføringer?

Fagområde: Oppføringspraksis

Sammendrag

Theresa Coffeys doktorgradsprosjekt utforsker slike spørsmål gjennom det hun omtaler som “kuratoriske oppføringspraksiser”: praksiser der utøvere både konfigurerer og situerer musikalske verk i en kritisk relasjonell kontekst, og samtidig utformer betingelsene for møtepunktet for å aktivere performativ kontingens. Avhandlingen undersøker hvordan slike praksiser fremsetter forslag til subjektivitet og agens.

Tre casestudier kombinerer analyse av utøvelse og intervjuer, og benytter en diffraktiv lesning av Deleuze og Guattaris (1987) assemblageteori og Barads (2007) agent-realisme for å artikulere hvordan entangled agencies, agential cuts, og lines of flight and sedimentation trer frem i kuratorisk oppføringspraksis. Den fjerde casestudien, som involverer kunstnerisk utviklingsarbeid, snur på denne logikken for å utforske forfatterens egen sammenfiltrede subjektivitet gjennom kuratorisk oppføringspraksis. Avhandlingen foreslår en gjensidig tilblivelse mellom kunstner og praksis.

Avhandlingen

Avhandlingens fullstendige tittel er Becoming with curatorial performance practice. Emergence of perform(ance/er) agencies, subjectivities, and artist(ic) haecceity in curatorial music performance.

Avhandlingen er en monografi, og den er skrevet på engelsk.

Avhandlingen er tilgjengelig i NMHs digitale vitenarkiv.

Theresa Coffey sammen med veiledere, komite og disputasleder
Theresa sammen med (fra v.) DRU-leder Sigrid Røyseng, veileder Tanja Orning, opponent Milla Tiainen, opponent Ed McKeon, komiteleder Anders Førisdal, disputasleder Sidsel Karslen og veileder Even Ruud. Foto: NMH.

Artikler relevante

Publisert: 1. sep. 2021 — Oppdatert: 28. nov. 2025