Fagområde: Oppføringspraksis
Theresa Coffey: Tilblivelse gjennom kuratoriske fremføringspraksiser
Hvordan oppstår agens, subjektivitet og tilblivelse gjennom sammenfiltring med betingelsene for musikalske fremføringer?
Sammendrag
Theresa Coffeys doktorgradsprosjekt utforsker slike spørsmål gjennom det hun omtaler som “kuratoriske oppføringspraksiser”: praksiser der utøvere både konfigurerer og situerer musikalske verk i en kritisk relasjonell kontekst, og samtidig utformer betingelsene for møtepunktet for å aktivere performativ kontingens. Avhandlingen undersøker hvordan slike praksiser fremsetter forslag til subjektivitet og agens.
Tre casestudier kombinerer analyse av utøvelse og intervjuer, og benytter en diffraktiv lesning av Deleuze og Guattaris (1987) assemblageteori og Barads (2007) agent-realisme for å artikulere hvordan entangled agencies, agential cuts, og lines of flight and sedimentation trer frem i kuratorisk oppføringspraksis. Den fjerde casestudien, som involverer kunstnerisk utviklingsarbeid, snur på denne logikken for å utforske forfatterens egen sammenfiltrede subjektivitet gjennom kuratorisk oppføringspraksis. Avhandlingen foreslår en gjensidig tilblivelse mellom kunstner og praksis.
Avhandlingen
Avhandlingens fullstendige tittel er Becoming with curatorial performance practice. Emergence of perform(ance/er) agencies, subjectivities, and artist(ic) haecceity in curatorial music performance.
Avhandlingen er en monografi, og den er skrevet på engelsk.
Artikler relevante
Publisert: 1. sep. 2021 — Oppdatert: 28. nov. 2025