Musikk kan være en betydningsfull helseressurs for barn og deres familier under sykehusopphold. I Norden er musikkterapi, musikkmedisin og andre musikktilnærminger ved barneavdelinger under stadig utvikling. Stillinger er etablert i noen land og det er en økende interesse for feltet, både blant politikere og helsepersonell. Men inkludering av musikk i pediatrien er fremdeles ingen selvfølge, og prosessen med å integrere musikk i helsetilbudet ved nordiske sykehus kan sies å være i en tidlig fase.
Som bidrag til det økende kunnskapsgrunnlaget for bruk av musikktilnærminger i pediatrien er boken av interesse for både praktikere og forskere som er interessert i hvordan musikk kan integreres ved barnesykehus. Samtidig er dette en invitasjon til sykehusledere og helsepolitikere om å bruke potensialet som ligger i musikkterapi, musikkmedisin og andre musikktilnærminger og om å bruke kompetansen til fagpersoner innen disse feltene til å stadig forbedre tilbudet til barn på sykehus.
Antologien tar for seg en rekke temaer og perspektiver. Artiklene gir innsikt i både utvalgte praksisområder, forskning, teori og sentrale begreper innen pediatri. Selv om nordiske kontekster fremheves, er innsikten også svært relevant for det internasjonale fagmiljøet.