Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Bellows of Affect

Kalle Moberg spiller på scenen med konsentrert uttrykk.

Bellows of Affect er Kalle Mobergs avslutningskonsert som stipendiat.

Ziga Koritnik

Konserten sammenstiller kjernefunnene i forskningsprosjektet – utvidede spilleteknikker for akkordeon og deres kunstneriske potensial – med fransk barokk, belyst gjennom historisk oppføringspraksis som fortolkningslinse. I en lavmælt, sammenhengende dramaturgi der flyten fra verk til verk holdes uavbrutt, undersøkes de gestiske likhetene mellom nye utvidede teknikker og flyten som finnes i historisk informert oppføringspraksis av barokkmusikken. Særlig vekt legges på hvordan gester – både soniske effekter som skaper ikke-metriske variasjoner i klangene som trer frem, samt HIP-verktøy som inegalitet, agogikk og dislokasjon – kan endre og forskyve tidsopplevelsen.

Les mer om prosjektet.

Program

  • Eivind Buene (1973–): Tender Buttons» (2025) for solo akkordeon (urfremføring)
  • Jean-Henri d’Anglebert (1629–1691): Tombeau de Mr. de Chambonnières (publ. 1689. Transkr. Kalle Moberg)
  • Pauline Oliveros (1932–2016): Horse Sings from Cloud (1975)
  • Antoine Forqueray (1671–1745): La Sylva (publ. 1747. Første transkr. Jean-Baptiste Forqueray, deretter K. Moberg)
  • Jonas Lie Skaarud (1990–): Utdrag fra «I Had Wanted a Quiet Testament” (2024) av for akkordeon og kontrabass, med Håkon Thelin (kontrabass)
  • François Couperin (1668–1733): Quatrième Prelude en Fa majeur (publ. 1716. Transkr. K. Moberg)

Publisert: 13. des. 2025 — Oppdatert: 13. des. 2025