Konserten sammenstiller kjernefunnene i forskningsprosjektet – utvidede spilleteknikker for akkordeon og deres kunstneriske potensial – med fransk barokk, belyst gjennom historisk oppføringspraksis som fortolkningslinse. I en lavmælt, sammenhengende dramaturgi der flyten fra verk til verk holdes uavbrutt, undersøkes de gestiske likhetene mellom nye utvidede teknikker og flyten som finnes i historisk informert oppføringspraksis av barokkmusikken. Særlig vekt legges på hvordan gester – både soniske effekter som skaper ikke-metriske variasjoner i klangene som trer frem, samt HIP-verktøy som inegalitet, agogikk og dislokasjon – kan endre og forskyve tidsopplevelsen.
Bellows of Affect
Bellows of Affect er Kalle Mobergs avslutningskonsert som stipendiat.
Program
- Eivind Buene (1973–): Tender Buttons» (2025) for solo akkordeon (urfremføring)
- Jean-Henri d’Anglebert (1629–1691): Tombeau de Mr. de Chambonnières (publ. 1689. Transkr. Kalle Moberg)
- Pauline Oliveros (1932–2016): Horse Sings from Cloud (1975)
- Antoine Forqueray (1671–1745): La Sylva (publ. 1747. Første transkr. Jean-Baptiste Forqueray, deretter K. Moberg)
- Jonas Lie Skaarud (1990–): Utdrag fra «I Had Wanted a Quiet Testament” (2024) av for akkordeon og kontrabass, med Håkon Thelin (kontrabass)
- François Couperin (1668–1733): Quatrième Prelude en Fa majeur (publ. 1716. Transkr. K. Moberg)
Publisert: 13. des. 2025 — Oppdatert: 13. des. 2025