Denne konserten presenterer åtte komponisters svært ulike moderne blikk på Robert Schumanns klaverkvintett op. 44. Schumanns verk er tatt som utgangspunkt for re-komposisjon, improvisasjon og interpretasjon. Komponistene og utøverne i prosjektet lytter seg inn i dette kanoniserte verket og skaper ut i fra det fra sine egne musikalske fortolkninger og fantasier. På den samme måten som regissører i teateret fortolker Ibsen og Shakespeare på nytt og på nytt, dreier dette prosjektet seg om å skape refleksjon rundt hvordan vi kan arbeide med kompositoriske og improvisatoriske strategier for å ny-lese disse verkene i vår tid. Vi ønsker å underlegge dem et kritisk kompositorisk blikk, men også en kompositorisk omsorg for å komponere videre på deres musikalske kvaliteter, aktualisere dem og løfte dem over i et annet format, hvor man kan lytte til musikkens sentrale ideer i en ny form.
Program
- Robert Schumann (1810–1856): Klaverkvintett op. 44: Fragment av 1. sats
- Josef Zachariassen: Schumann for strykekvartett og elektronikk
- Martin Korssletten: schu:noh for klaverkvintett
- Victoria Oftestad/Robert Schumann: In Modo d'Un Marcia for sopran og klaverkvintett
- Torbjørn Haaland: Distorted memory for klaverkvintett
- Maria Dybbroe: Efterdønninger for klarinett, strykekvartett og slagverk
- Victoria Nunes Finstad: Scherzo agitato for strykekvartett
- Magnus Hexeberg: Schumann Flights for klaverkvintett og synthesizer
- Ferdinand Schwarz: object-communal-history for piano quintet, a group of composers and composition teachers
Medvirkende
- Simen Matuzaki Haufmann og Sigrid Lyngstad Skjerve (fiolin)
- Laura Madaliso Beer Kumwenda (bratsj)
- Elias Schomers (cello)
- Dacheng Liv, Josef Zachariassen og Sanae Yoshida (klaver)
- Victoria Oftestad (sopran)
- Magnus Hexeberg (synthesizer)
- Maria Dybbroe (klarinett)
- Knut Aalefjær (slagverk)