Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Ding-dong: Åpningskonsert

-

Ding-dong eller dong-ding?-festivalen åpner med rykende fersk musikk utviklet gjennom forskningsprosjekter på NMH. Pub i Kantina etter konserten.

Erika Hebbert, Julianne Schütz, Luke Abby, Anna Julia Granberg, Siv Dolmen, Ferdinand Schwarz, Paal Audestad, Alexander Bach Petersen, André Moniz Vieira

Program

Bendik Giske (1982–)

Solosett

Giuseppe Pisano (1991–)

Anecdote_#2: An Organized Summary of Low Fidelity Sonic Phenomenona

Som de andre innslagene i Anecdote-serien, tar en organisert oppsummering av lo-fi lydfenomener opp ideen om opptak som minner: anekdoter som avslører ikke-lineære fortellinger som fokuserer på persepsjon og forståelsen av en personlig og individuell sannhet, heller enn objektiv virkelighet.

– Opptakene jeg bruker i dette stykket ble gjort i Egypt, et land jeg aldri hadde vært i og visste svært lite om, der jeg befant meg i Kairo og Alexandria på radikale improvisasjonsverksteder. Samspillet med stedene jeg passerte var forsiktig, bevisst på risikoen for misforståelser, og unngikk å gjøre eksotiske eller approprierende ting som ikke var mine egne. På denne måten ble nøling i mine handlinger til en undersøkelsespraksis og brakte meg de mest betydningsfulle møtene, skriver komponisten.

Dette stykket ble opprinnelig komponert i High Order Ambisonics og hadde premiere på ZKM i Karlsruhe i mai 2023. Stereoversjonen vi skal høre i dag har aldri blitt spilt før.

Øyvind Mæland (1985–): Gjøkungen (urfremføring)

Nytt verk for Kalle Moberg og Tøyen Fil og Klafferi

The Voice of Cello med Elizabeth Kate

  • Elizabeth Kate: As One
  • Klaus Lang (1971–): Confluents

Martyna Kosecka: Monaxiá for soloperkusjon og elektronikk

Monaxoá tar opp temaene ensomhet og avsondrethet som utløsere for ulike lydresponser i rommet. Dette begrepet, som stammer fra gammelgresk, kan oversettes bokstavelig til ensomhet eller forlatthet. Komponistens interesse for å skrive stykket handler om å omfavne tilstandene og narrativene til vår eksistens gjennom en performativ situasjon som framkaller symboler, posisjoner, lyder – og konsekvensene av dem. Med Martyna Kosecka og Jennifer Torrence.

Simon Løffler (1981–): animalia II (2020–22)

Med Jennifer Torrence og Ellen Ugelvik

Medvirkende

  • Anne Hytta (hardingfele)
  • Bendik Giske (saksofon)
  • Giuseppe Pisano (elektronikk)
  • Elizabeth Kate (cello)
  • Jennifer Torrence, Ellen Ugelvik, Martyna Kosecka (performance)
  • Tøyen Fil og Klafferi: Elena Perales Andreu, Eira Foss, Hanne Rekdal, Tove M. Erikstad
  • Kalle Moberg (akkordeon)

Omtale

Giuseppe Pisano (f. 1991, Napoli) er en komponist og utøver av elektroakustisk musikk. Arbeidet hans kjennetegnes av bruk av feltopptak som et middel for å utforske rom, og som hans primære kompositoriske verktøy, samt integrering av slike materialer med tillegg av syntetiske strukturer som forsterker fortellingselementet i stykkene hans. Giuseppe er også kjent som en improvisator innen datamusikk og som en akusmonium-interpretør. Han har utdanning innen elektroakustisk komposisjon og musikkteknologi i Italia, Nederland og Norge. I Italia studerte han med prof. Elio Martusciello, mens han i Oslo rettet oppmerksomheten mot lydimmersjon og spatialiserings-metoder med prof. Natasha Barrett. Han er for tiden ph.d.-stipendiat ved Norges musikkhøgskole i Oslo.

Forskningspub

Fra kl. 20:00 til 21:30: Uformell prat om musikken på åpningskonserten og betydningen av kunstnerisk forskning og utviklingsarbeid med tanke på å bryte ned maktstrukturer i musikkfeltet.

Med ph.d.-stipendiater i kunstnerisk utviklingsarbeid, Anne Hytta, Øyvind Mæland m.fl., ledet av Morten Qvenild, pianist og prorektor på NMH og Ellen Ugelvik, pianist og leder av NordART/Arne Nordheim-senteret på NMH.

Publisert: 16. feb. 2024 — Oppdatert: 3. apr. 2024