Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music
No En
Søk

Fløyten og Stockhausen

Frida Lereng spiller på to tverrfløyter foran en mikrofon med popfilter.

Bli med på helt spesiell konsertopplevelse – opplev musikk som bare kan sees på en scene!

Aslak Bjørge Hermstad

Program

Aslak Bjørge Hermstad: Velkomst I-IV (elektronisk)

Hva skjer når ti sekunder blir til et halvt sekund, eller når 2 sekunder blir til 12 minutter? I kveldens velkomster kan du høre lyder fra hverdagen din, konserten du er på, fra musikerens kropp og fløytene som spilles. Du får høre noen lyder slik de er, noen lyder materialiseres fra intet og noen er ugjenkjennelige selv for de mest trente ører. Øyeblikk varer en evighet, og havet kondenseres til en dråpe.

Karlheinz Stockhausen (1928–2007): Xi

I Xi beveger musikken seg så langsomt at man til slutt ender opp med å miste fullstendig begrep om tid og sted. Man mister taket på rytme og melodi og befinner seg til slutt i en meditativ drømmetilstand

  • Flautina: Flautina er en godartet og forheksende ånd i menneskeskikkelse, med fløyter i alle størrelser.
  • Ypsilon: En forførerisk danserinne med bjeller på kroppen er helt oppslukt i dansen og musikken og lydene som skapes.
  • Tungespissdansen: Når djevelen Luzifer åpner munnen og stikker tungen ut, er det en svart katt som kommer til syne helt ytterst. Hva har den å fortelle?

Omtale

Hvorfor skal man i disse dager ta seg bryet med å traske ned til konsertarenaen for å oppleve musikk, når man like greit kan sitte i sin egen stue med full guffe på stereoanlegget?

Spørsmålet stilte den tyske komponisten Karlheinz Stockhausen lenge før innspillings- og avspillingsteknologien ble så avansert som den er i dag. Han forutså problemet fremtidige komponister og utøvere kom til å møte, og bestemte seg for å innføre nye dimensjoner i sin egen instrumentalmusikk.

Hvilke dimensjoner da?

Lyden var ikke lenger det eneste viktige på en konsert. Hele rammen rundt konsertene skulle komponeres, og på scenen er alt man gjør nøye koreografert og gjennomtenkt. Til og med sceneantrekket er spesialsydd for hvert stykke.

Bli med når Frida Lereng, som den første i Norge, tar et dypdykk i Stockhausens fløytemusikk, med kostymer, sminke og alt som hører med. Se og lytt når 4 ulike karakterer trer frem på scenen og formidler sine budskap. Når budskapene frem? Når de inn til deg som publikummer?

Kom og opplev noe du aldri har opplevd før. Hvor ofte får du muligheten til det?

På konserten har Lereng med seg den unge, lovende komponisten Aslak Bjørge Hermstad. Han har komponert elektronisk hilsnings- og avskjedsmusikk til konserten, inspirert av den elektroniske musikken Stockhausens skrev for å transportere publikum mellom hverdagen og verdenen som skapes i konsertsalen. Aslak har bachelor i komposisjon fra Griegakademiet, og er en av deltakerne i Borealisfestivalelens mentorprogram for unge komponister i år.