Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music
No En
Søk

It's a micro-world after all

Pianist Sanae Yoshida sitter foran en blå gardin.

Pianist Sanae Yoshida spiller tre urframføringer for solo mikrotonalt klaver gjennom sitt stipendiatprosjekt «Det mikrotonale klaver».

Andreas Kleiberg

Hun utforsker ulike måter å fremkalle mikronalitet på, gjennom et akustisk klaver, både gjennom omstemming, prepareringer og annet. På denne konserten får man oppleve to soloverker urfremført. Det første er av NMH-stipendiat Idin Samimi Mofakham (Iran), som i deler av klaverregisteret tar i bruk eldgamle skalaer fra persisk musikk – skalaer med svært små intervaller. Det andre verket er skrevet av Michelle Agnes Magalhaes (Brasil), en komponist som vet å få klaveret til å klinge magisk ved hjelp av blant annet diverse magneter, noe hun også benytter i verket «Snow Soul.»

Program

  • Andreas Gundersen (1993–): remnants of what may still exist, if only for a while
  • Idin Samimi Mofakham (1982–): Ketāb al – Advār
  • Michelle Agnes Magalhaes (1979–): Snow Soul
Croppet bilde av pianist Sanae Yoshida ved et flygel med blomster.

Det mikrotonale klaver

I sitt stipendiatprosjekt vil samtidspianisten Sanae Yoshida jobbe med fenomenet mikrotonalitet anvendt på klaveret.

Les mer.
Plakat til Sanae Yoshidas konsert It's a micro-world, after all. Plakaten har program og tegninger av små folk nederst og et banner øverst. I midten skimter man en silhuett av jordkloden.

Publisert: 4. jan. 2022 — Oppdatert: 9. mai 2022