Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music
No En
Søk

Avlyst: Klaverdagbok 20/21 (urfremføring)

Portrett av komponist Bjørn Morten Christophersen.

Reis gjennom klaverdagboken til komponist Bjørn Morten Christophersen.

Bård Gudim

Medvirkende

  • Bjørn Morten Christophersen (komponist og konferansier)
  • NMH-lærere og -studenter fra klassene til Tor Espen Aspaas, Sveinung Bjelland, Jorunn Marie Bratlie, Håvard Gimse og Sigurd Slåttebrekk

Omtale

13. mars 2022 var det to år siden Norge stengte ned for første gang. Pandemien har tilført nye dimensjoner av både usikkerhet og kreativitet til musikklivet.

Verket Klaverdagbok 20/21 blir urfremført fordelt mellom lærere og studenter på NMH – ispedd korte kommentarer fra komponisten om alt fra utfordringer ved å skrive ny musikk for klaver til pandemihåndtering og musikklivets respons på denne. Om humor og lek, samhold, ensomhet og selvmedlidenhet. Om skaperevne, arbeid og mål i en usikker tid.

Komponisten om verket

2020-2021 lå an til å bli et særlig oppløftende år for meg med framføring av hele tre helaftens verker, for soli, kor og orkester. Dessverre traff de hver sin smittetopp i Norge og ble avlyst i tur og orden alle sammen. Årevis med arbeid og lidenskap gikk brutalt rett i skuffen.

For å avverge kunstnerisk havari, begynte jeg i pur selvmedlidenhet å leke med klaveret. Hvorfor begynte jeg egentlig å skrive musikk? Dette utviklet seg snart til en salgs dagbok av korte klaverstykker. For hver tomme dag i kalenderen, satte jeg ned bak instrumentet om morgen og fantaserte. Så fort en attraktiv idé traff, arbeidet jeg den ut til et lite stykke som var ferdig til lunsj. Intuisjon og spontanitet gikk foran finurlig grubleri. Etter hvert vokste det til en samling av både muntre og meditative stykker av ulik teknisk vanskelighetsgrad.

Høsten 2021 tok jeg stykkene fram igjen. Og inn fløy den trøstende engelen Tor Espen Aspaas og øste av sin kyndighet og musikalske velde, før det hele gikk i trykken.

Om komponisten

B. Morten Christophersen (1976–) er komponist, arrangør og førstelektor ved Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo. Han har skrevet orkester-, kammer-, solo-, kor-, film- og scenemusikk. Blant annet har han skrevet for Oslo-Filharmonien, Bergen filharmoniske orkester, Kristiansand symfoniorkester, Marinemusikken og DNOB, Ensemble 96, Ålesund kammermusikkfestival, NRK Drama, Schola Cantorum og mange andre. Verkene hans er gitt ut på flere plater og framført blant annet i Norden, Tyskland, USA og Taiwan.

Christophersen har undervist i arrangering, komposisjon, orkestrering, kontrapunkt og harmonilære ved UiO og flere andre læresteder siden 2003– inneværende studieår også ved NMH. I 2016 tok han ph.d.-grad med en avhandling om Johan Svendsens skisser og komposisjonsøvelser.

Fra verklisten kan nevnes «Krigsseilerrekviem» over utdrag fra norske sjøfolks dagbøker under andre verdenskrig, «The Lapse of Time»– et oratorium for solister, kor, orgel, orkester og elektronikk over Darwins «On the Origin of Species», orkesterverket «Recitatives», Klaverdagbok 20/21, Strykekvartett nr. 1 eller 2 og nr. 2 eller 1, korverkene «Audiens – det er ikke alltid like lett å være pave» til tekster av Gro Dahle og «Gjenfødelsen» (med bratsj) til tekster av Edvard Munch og TV-seriene Kodenavn Hunter, sesong 1 og 2 og Brødrene Dal og mysteriet om Karl XIIs gamasjer. Han har også skrevet en lang rekke orkesterarrangementer.

Publisert: 15. des. 2021 — Oppdatert: 7. jun. 2022