Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Perkusjonsteater: Jennifer Torrences stipendiatavslutning

Pressebilde av Jennifer Torrence med tøystykke foran ansiktet

På hvilket tidspunkt og over hvilke terskler nærmer perkusjon seg teater eller performance? Og når disse tersklene er blitt krysset, hva står på spill for musikeren som blir noe annet enn utøver?

Trym Schade Warloe

Perkusjonist, performancekunstner og kunstforsker Jennifer Torrence antyder gjennom sin forskning at musikerens kropp er en slik terskel. Refleksjonene og de kunstneriske resultatene av prosjektet hennes har ledet Jennifer til å anse kroppen ikke bare som igangsetter av eksterne instrumenter, men som et instrument i seg selv. Kroppen kan ses som et musikalsk og konseptuelt materiale, en metode for å lage noe og en utøvingsmodus.

Jennifer Torrence er utdannet slagverker fra Oberlin-konservatoriet i Ohio, fra universitetet i San Diego og fra Guildhall School of Music and Drama i London. I fire år var hun ansatt i Nordnorsk opera- og symfoniorkester og i Bodø sinfonietta.

Program

  • Tom Johnson (1939–): Nine Bells (1979) for ni hengende plateklokker og en gående, løpende, snurrende, «atletisk perkusjonist»
  • Trond Reinholdtsen (1972–) i samarbeid med Jennifer Torrence: Institute for Post-Human Performance Practice (2018) - en multimedia installasjonsperformance for et institutt, en perkusjonsforsker, komponistforsker og video.

Medvirkende

  • Jennifer Torrence (perkusjon og performance)
  • Trond Reinholdtsen (komposisjon og performance)

Publisert: 19. aug. 2020 — Oppdatert: 24. aug. 2020