Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Postludium for Goodman

Morta Kacion bøyer hodet og holder klarinetten opp ved siden av seg.

Klarinettist Morta Kacion spiller mastereksamenskonsert med musikk av Copland og Arnold.

John Christian Strømberg

Program

  • Aaron Copland (1900–1990): Klarinettkonsert
  • Malcolm Arnold (1921–2006): Klarinettkonsert nr. 2

Medvirkende

  • Sigstein Folgerø (klaver)
  • Orkester bestående av medstudenter

Morta Kacion om konserten

Denne konserten er som en bro mellom klassisk og jazz, beskrevet av kritikere som lyrisk jazz. Coplands stykke har en ganske uvanlig form for en tradisjonell konsert, og består av to deler. Den første er ekstremt nostalgisk og tar oss til Appalachian Mountains i USA. Jeg liker å tenke at mens jeg spiller står jeg på toppen av et fjell og ser ned på det grønne i fjellene og naturen. Det gir en ekstraordinær følelse av fred. Del 2 er tilsynelatende påvirket av at Copland bodde i Latin-Amerika i flere måneder, da denne delen har en ganske kaotisk blanding av jazz og latinske rytmer. Avslutningsvis et imponerende verk, der du finner alt hjertet ditt kan ønske seg – du kan meditere mens du lytter til den første delen, og svaie sammen med den rytmiske andre.

Arnolds stykke er en ikke så ofte spilt konsert, kanskje det eneste Arnold skrev i jazzstil, siden den var ment til Benny Goodman, The King of Swing. Hører man på det vanlige repertoaret til Arnold, hører man en litt mer klassisk tilnærming enn i akkurat denne konserten. Den er i tre korte satser, hver i sin egen karakter.

Denne konserten blir min avskjed til Norges musikkhøgskole og en hilsen til ny verden av muligheter, verd å komme og høre, ikke minst kammerorkesteret bestående av medstudenter.

Publisert: 10. mai 2023 — Oppdatert: 5. jun. 2023