Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Sonisk hage i museet #2 (utsolgt)

Sonisk hage fortsetter i Emanuel Vigeland museum lørdagen. Dette er den andre av to konserter.

Paragon og Kjartan Hauglid

I Emanuel Vigeland museum vil publikum få høre stykker skrevet spesifikt for museets unike akustikk. Museet har opptil 20 sekunders etterklang, i tillegg til at rommet er totalt dekket av svakt belyste fresker som viser hele menneskets livsløp fra unnfangelse til død. Denne kombinasjonen gir en helt unik stemning i rommet, og publikum kan forvente en konsertopplevelse helt utenom det vanlige. På denne konserten vil det også være elektroakustiske innslag, med høyttaleroppsett spesifikt tilpasset rommet.

Program

Ida Grande Kaurin: Ters

En utforskning av tersen. Hvor langt kan man strekke tersen opp og ned før den blir noe annet? Hvordan kan dette utforskes ved hjelp av live-elektronikk? Tersen skal strekkes i alle retninger, skjules og avsløres, alt dette i et 360- graders landskap, hvor utøverne og elektronikken spiller sammen og mot hverandre.

  • Thorvald Bugge Helle (live-elektronikk)
  • Maren-Sofie Nyland Johansen (akkordeon)
  • Laura Beer Kumwenda (bratsj)
  • Eivind Holmboe Leifsen (tenor-saksofon)
  • Andrea Moby Røreng (fløyte)

Thorvald Bugge Helle: tittel TBA

Dette akusmatiske flerkanalsverket baserer seg på å forstørre og forminske den opplevde størrelsen på rommet i museet. Statiske toner fjerner oppfattelsen av lang etterklang, mens lyder som endrer seg fort gir en følelse av at rommet ekspanderer og blir brettet ut som et lerret som det musikalske narrativet kan utspille seg på.

  • Thorvald Bugge Helle (EA)

Mikkel Åse: All the paths travelled

All the paths travelled (2022), er skrevet spesielt for museet. I rommet er hver lyd så alene, samtidig som enhver lyd kan fylle hele rommet. Rommet kan virke stort for én lyd, men allikevel peker lyden så tydelig på rommets grenser. Rommet har plass til mange lyder, men lydene begynner fort å kappe med hverandre. Sammen bidrar hver lyd med sin unike fargelegging av rommet, og sammen kan lydene avduke og gå i dialog med rommet.

  • Mikkel Åse (EA)

Torbjørn Haaland: Det som er, og det som var

I forestillingen «Det som er, og det som var» utforsker Emilie Østby og Torbjørn Haaland hvordan en kan danse og spille musikk med glass og kopper, og ulike objekter som får nye bruksområder. Med fokus på intense visuelle og lydlige bilder, utfordrer vi det kjente og ukjente.

  • Torbjørn Haaland og Emilie Østby (performance)

Magnus Hexeberg: Under tusen Augo

Stykket er skrevet med et ønske om å håndtere hardingfelen, og den sterke tradisjonen som følger med den, på en ny måte, og gjøre den til min egen. Verket undersøker ulike måter å skape flerestemmighet med et soloinstrument på.

  • Magnus Hexeberg (elektronikk)
  • Tiril Eirunn Einarsdotter (hardingfele)

Ola Ur Sæbø: tittel TBA

Stykket har sitt utspring fra et sitat av Heraklit om at den eneste konstanten er endring, og bygger på dette elementet.

  • Sunniva Maria Nese (sopran)
  • Greta Andersberg (mezzosopran)

Siri Sofie Eide – E|K

Hva er lyd og hva er stillhet, når alt blir hengende i lufta? I dette stykket utfordres stillheten av en cello og fire stemmer som sammen og hver for seg prøver å finne sin plass, både i det klanglige og i det fysiske rommet.

  • Elias Schomers (cello)
  • Marie Lillesand Høgestøl, Markus Tahti Dunseth, Ola Vik og Vilde Bolstad Bakken (sang)

Olivia Køppe Christoffersen: Still it kept coming

Still it kept coming – og delte seg i to slik en bekk deler seg rundt en stein, før den samler seg igjen og fortsetter...

  • Marie L. Haugen (fløyte)
  • Marcus Nielsen (obo)
  • Ester Aasland (klarinett)
  • Cecilie Welde (horn)
Plakat til Sonisk hage 2022. Grønn med rød skrift og bilde av en skulptur. Teksten forteller om komponister og medvirkende, samt klokkeslett og sted for konsertene.

Publisert: 15. des. 2021 — Oppdatert: 4. apr. 2022