Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

The Otherness of the Self

Elisabeth Holmertz ligger i en seng av tegnede stoffer

Sanger og stipendiat på ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid, Elisabeth Holmertz, holder avslutningskonsert med Ensemble Odd Size.

Wolfgang Lehmann

Program

Orfeo son Io – en musikkfortelling av Claudio Monteverdi

  • Claudio Monteverdi (1567–1643): Musikk
  • Alessandro Striggio (1540–1592): Libretto
  • Elisabeth Holmertz: Idé, konsept og dramaturgisk bearbeidelse
  • Hanne Dieserud: Regi og ytre øye

The tree with a name – en film av Wolfgang Lehmann og Elisabeth Holmertz

  • Elisabeth Holmertz: Idé, konsept, tekst. Improvisasjoner, kjærlig klippet, bearbeidet og omgjort
  • Wolfgang Lehman: Foto, film
  • Øystein Sevåg (Blueberry Fields Studios): Lyd
  • Claudio Monteverdi, Rebecka Ahvenniemi (1982–), Carola Bauckholt (1959–), James Dillon (1950–), Rolf Wallin (1957–), Agnes Ida Petersen (1981–): Musikk

Medvirkende

Ensemble Odd Size

  • Elisabeth Holmertz (skuespiller, sanger)
  • Per Buhre (barokkfiolin,stemme)
  • Fredrik Bock (teorbe, barokkgitar,stemme)
  • Johannes Lundberg (kontrabass, stemme)

Omtale

”Orfeo son Io” – Jeg er Orfeus – er en gjenfortelling, eller en gjensynging, av Claudio Monteverdis opera om halvguden Orfeus. Han som mistet sin elskede Eurydike, og sang seg helt ned til døden for å få henne tilbake.

Elisabeth Holmertz synger her alle roller i operaen selv.

Hun bruker ”L’Orfeo” for å bryte grenser og tabuer for hva en klassisk skolert sangerinne er oppdratt til å gjøre og være. En sopran skal vel ikke synge rollen som ferjekaren Karonte. Eller?

Hvor, hva, hvem tilhører stemmen hennes egentlig? Hvor langt hun kan gå med den uten å miste sin egen tone? Blir historien annerledes når alt kretser rundt én person?

Denne forestillingen er resultatet av et tre år langt kjærlighetseksperiment.

I ”The Tree with a Name” vender sangeren på det hun trodde hun visste. Var Eurydike virkelig den viljeløse, veldig unge kvinnen vi oftest møter? Ble Proserpina tvunget til å bli i Underverdenen? Hvordan har deres roller blitt forvandlet i hendene på dem som forteller om dem? Hvordan påvirkes fortellingen om Orfeus når vi ser en annen side av hovedpersonen? Hvordan lyder stemmene deres når musikken er en helt annen? Hvem er vi egentlig?

Som den svenske kunstneren Jesper Waldersten sier: Du er ikke den du er ifølge alle andre.

Publisert: 29. jun. 2020 — Oppdatert: 21. aug. 2020