Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Tidens virvel

Sanae Yoshida med hånden inni et flygel og blomster rundt

Med Sanae Yoshida og Ensemble Temporum.

Tomoko Fukushi, Shuko Katami og Asako Sekiyama

Program

  • Jon Øivind Ness (1968–): Níþkræft (urfremføring)
  • Gérard Grisey (1946–1998): Vortex Temporum (1994–96)

Omtale

I den grad man kan snakke om mesterverker i vår tid, er Gérard Griseys Vortex Temporum (1994-96) definitivt ett av dem, mener pianist Sanae Yoshida. Hun beskriver den 45 minutter lange sekstetten som brutal, ekstremt virtuos og vanvittig vakker. Fire av klavertonene er stemt ned en kvarttone, og hennes erfaringer med dette verket var én av hovedårsakene til at hun ga seg i kast med mikrotonalitet i sitt nylig påbegynte stipendiatprosjekt ved Musikkhøgskolen. Mens samtidsmusikken stadig krever at de fleste instrumenter kan spille mikrotonalt (toner som ligger mellom halvtonetrinnene), har klaveret fremdeles beholdt sin 12-tonige likestemming.

Bruk av mikrotonalitet i klaveret, enten det skjer gjennom omstemming, flageoletter eller andre teknikker, kan øke det akustiske klaverets uttrykksmuligheter ganske dramatisk, og Sanae Yoshida undersøker dette potensialet nærmere. Dette gjør hun nå blant annet ved å samarbeide med sju komponister som alle skriver verker for henne og hennes Ensemble Temporum.

Publisert: 13. aug. 2020 — Oppdatert: 13. aug. 2020