Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Henning Kristofer Kraggerud

Pro­fes­sor

Fagseksjon for strykere og harpe

  • Foto: Nikolai Lund.

Om Henning Kraggerud

Henning Kraggerud (f.1973) er professor i fiolin og bratsj ved NMH.

Han bruker improvisasjon og komponering aktivt i all undervisning for de som ønsker en kreativ vinkling til sin kunstneriske utvikling, og har studenter også på FRIBA og FRIMA.

Henning Kraggerud arbeider som kunstnerisk leder i Arktisk Filharmoni i Tromsø og er International Chair of Violin og Fellow ved RNCM i Manchester. Han er en solist og kammermusiker med mer enn 20 CD innspillinger for Naxos, Simax Classics, Naim, ACT og andre selskaper.

Han har mottatt både Spellemannprisen, ECHO, Sibeliusprisen, Ole Bull-prisen, Kritikerprisen og mange andre hederspriser. Han har vært solist med mange av verdens ledende orkestre som Los Angeles Philharmonic i Hollywood Bowl, BBC PROMS i Royal Albert Hall og nærmere 100 orkestre i Europa, Nord-Amerika, Asia, Australia, Afrika og Sør-Amerika. Han har vært solist flere ganger med Janine Jansen, sine tidligere elever Vilde Frang, Eldbjørg Hemsing, Eivind Ringstad og andre av verdens ledende solister og dirigenter.

Om hans undervisning og improvisasjon

I sin undervisning tenker han helhetlig og holder foredrag, workshops og gjesteundervisning med improvisasjon og enkel inngang til komponering som hovedfokus.

Hans foredrag om hvor latterlig enkelt det er å bli improvisatør og komponist helt uten forhåndskunnskaper, og om hvordan man kan ta det i bruk i undervisning fra dag en, har blitt populære også blant musikkskolelærere og andre pedagoger.

Han arrangerer også improvisasjon-happeninger uannonsert i vanlige offentlige konserter hvor han inviterer publikummere som aldri har tatt i et instrument til å komme på scenen og lage musikk sammen med ham foran et ofte overrasket orkester.

Hvis du vil studere fiolin og bratsj på en annerledes måte hvor du selv er i førersetet er dette noe han tilbyr alle studenter i tillegg til mer tradisjonelle undervisningsmetoder.

En vanlig time starter gjerne med impro hvis du som student ønsker det.

Artikler (kun på engelsk):

Om strategier for øving

Om kunstens plass i et grønt skifte

Del 2 er om 10 måter å komme i gang med impro-samspill helt alene, mange uten forkunnskaper