Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Fagmiljøet for strykere og harpe legger vekt på at det er mange veier til målet. Lærerne tilpasser undervisningsmetoden for den enkelte student og lar dem prøve ut forskjellige måter å spille på – for å oppdage nye muligheter og utvikle den musikalske personligheten. I klassetimer lærer studentene å lytte til hverandre, for dermed også å lære å lytte til seg selv.

Studentene danner ensembler, får erfaring og muligheter for orkesteroppdrag, og trening til prøvespill for orkesterjobber.

Strykermiljøet består av fiolin, bratsj, cello og kontrabass. I tillegg tilbyr Musikkhøgskolen barokk-variantene av disse instrumentene som valgfag.

På skolen har jeg fått prøve ut mine kunstneriske idéer i trygge omgivelser, med noen av landets beste musikere og lærere.

Uno Alexander Vesje Tidligere student

Harpeprofessor Isabelle Perrin er spesialist på fransk harpeteknikk, med fokus på klang, og har skapt et miljø for unge talenter og profesjonelle harpister fra hele verden, på Musikkhøgskolen. I harpeklassen er det blant annet fellestimer med fysioterapeut og Alexanderteknikk, for å bevisstgjøre kroppsholdning, noe som er et viktig grunnlag for å spille harpe.

Stryker- og harpemiljøet har lærere som er aktive som solister og orkestermusikere. Flere er også etterspurte foredragsholdere, fagskribenter og gjestelærere ved utenlandske høgskoler.

Harpelærere

Fiolinlærere

Bratsjlærere

Cellolærere

Kontrabasslærere

Stipendiat

Studiemuligheter

Historier

Prosjekter Relevante

Publisert: 10. mar. 2020 — Oppdatert: 24. sep. 2024