Foto: Charlotte Wiig
Are Sandbakken er en sentral aktør i norsk musikkliv som utøver og ettertraktet pedagog. Han studerte fiolin og bratsj med Leif Jørgensen i Oslo og Sandor Vegh i Salzburg. Senere har han studert lied-sang med Svein Bjørkøy og dirigering med blant annet Jorma Panula. Han har vært solo-bratsjist i Camerata Academica Salzburg og i Oslo-filharmonien under Mariss Jansons. I 25 år var han medlem av Oslo Strykekvartett og bidro sterkt til deres allsidige kunstneriske profil. Kvartetten gjorde mange prisbelønte innspillinger og mottok Komponistforeningens utøverpris i 1999 og Spellemannsprisen i 2013.
Siden 2003 har Sandbakken vært professor i kammermusikk ved Norges musikkhøgskole. I tillegg til kammermusikkvirksomheten har han engasjert seg i fagene interpretasjon og dirigering.
I 2014 ble han leder for det store forskningsprosjektet «Romantikkens tolkningstradisjon». Prosjektets mål er gjenskape1800-tallets oppføringspraksis, hvor rubato og glissando er sentrale elementer. Sammen med Nordic Harmony har han vakt betydelig oppsikt med interpretasjon av romantisk orkestermusikk. De siste årene har Sandbakken vært stadig mer etterspurt som leder og dirigent for profesjonelle orkestre og da særlig som tolker av verkene til Grieg og Svendsen.
Publikasjoner
- Musikkutdanningen gir liv til norsk dansehistorie 2021
- Educational cultures in instrument tuition: A comparative study of international contexts 2018
- Educational cultures and power relations: A comparative study of instrument tuition in higher music education 2017