Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Barne­kor­le­del­se I

  • Emnetype: Musikkpedagogisk emne
  • Gjennomføres: Over ett studieår
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
  • Forhåndskrav: Opptak til videreutdanningen Barnekorledelse
  • Undervisningsspråk: Norsk

Kort om emnet

Gjennom emnet skal studenten få en grunnleggende forståelse av dirigentrollen, samt utvikle pedagogiske og didaktiske ferdigheter i å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning, øvelser og konserter i barnekor. Studentenes egne yrkeserfaringer vil være sentrale i arbeidet med emnet.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere eget arbeid med undervisning, øvelser og konserter i barnekor
  • kan instruere og formidle musikk for og med barn og ungdom
  • kan bidra til barn og ungdommers musikkfaglige, personlige og sosiale utvikling i kor
  • kan begrunne valg av musikalsk innhold og metoder i arbeidet med barnekor
  • har kjennskap til sentralt repertoar for barnekor
  • kan vise en god og hensiktsmessig dirigeringsteknikk
  • kan reflektere over etiske problemstillinger knyttet til rollen som barnekordirigent

Innhold

Emnet har fokus på det pedagogiske og fagdidaktiske arbeidet knyttet til det å lede et barnekor.

Sentrale temaer:

  • Ledelse og dirigering av barnekor i form av planlegging, organisering, gjennomføring og evaluering.
  • Barns utvikling, med særlig fokus på barnestemmen.
  • Lærings- og motivasjonsteori.
  • Helhetlig opplæring - progresjon.
  • Arbeid med musikalske ferdigheter og utvikling av gehøret.
  • Kunnskap om valg og tilpasning av repertoar.
  • Kommunikasjon og konfliktløsning.
  • Kordirigentens ulike roller og ansvarsområder.
  • Samarbeid med kormedlemmene, foreldrene, styret og nærmiljøet.

Organisering

Emnet er samlingsbasert og består av fire samlinger: To samlinger i høstsemesteret (en fysisk samling over fire dager og en digital dagssamling) og to samlinger i vårsemesteret (to fysiske samlinger over tre dager).

Arbeids- og undervisningsmåtene på samlingene vil være praktiske øvelser, diskusjoner og forelesninger.

I periodene mellom samlingene skal studentene inngå i faglige nettverk med to til tre studenter per nettverksgruppe samt gjennomføre praksis i barnekor. Studentene vil også få tilbud om veiledning fra faglærer via videosamtale.

Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet.

Arbeidskrav

  1. Det er obligatorisk aktiv deltakelse på alle samlinger og nettseminar. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20 prosent medfører at studenten ikke består emnet.
  2. Studenten skal i begynnelsen av første semester levere et refleksjonsnotat om sitt eget kor, der fokusområder for utvikling av koret identifiseres og det settes opp en tentativ plan for arbeid med koret gjennom studieåret. Omfang 300 til 500 ord.
  3. Studenten skal i løpet av samlingene holde en muntlig presentasjon som inkluderer en kort video (maksimalt to minutter) av egen barnekorøvelse der det reflekteres over aktuelle utfordringer i koret.
  4. Studenten skal inngå i et faglig nettverk sammen med to-tre andre studenter. Nettverksgruppa skal reflektere over og kommentere på hverandres korpraksis gjennom å observere hverandres korøvelser fysisk eller ved hjelp av videoopptak. Studenten skal skrive en observasjonsrapport i etterkant av hver observasjon. Observasjonsrapporten deles med den studenten som har blitt observert som på sin side skriver en refleksjonstekst basert på tilbakemeldingene. Studenten skal levere til sammen fire observasjonsrapporter (to på høsten og to på våren) og to refleksjonstekster etter selv å ha blitt observert og fått tilbakemelding fra nettverksgruppa (en på høsten og en på våren). Alle innleveringer gjøres i Canvas etter nærmere spesifikasjon fra faglærer.
  5. Studenten skal fortløpende dokumentere utviklingsarbeidet som er skissert i refleksjonsteksten levert i 1. semester. Studenten skal skrive logg etter hver korøvelse, og loggen leveres i Canvas på slutten av hvert semester. Studenten får innspill på utviklingsarbeidet fra nettverksgruppa og veileder, og dette skal også loggføres. Studenten kan fotografere eller gjøre filmopptak av utviklingsarbeidet dersom det er ønskelig. Utviklingsarbeidet presenteres i sin helhet gjennom et 30 minutters foredrag på siste samling. Faglærer og medstudenter er til stede under foredraget.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Inngår i studieprogram

Publisert: 3. apr. 2020 — Oppdatert: 18. des. 2023